Wednesday, January 22, 2014

Pilih makan sayur atau ambil vitamin?

Baru - baru ini ada insan yang sangat istimewa menyampaikan ayat ini..

'daripada saya ambil vitamin..lebih baik saya ambil sayur..vitamin ni, makanan terproses..sudah tentunya tidak bagus..sebab ia mesti guna chemical untuk hasilkan vitamin'

tersenyum lebar saya ... :-) ..sayang betul kamu kat saya ye..sungguh concern dengan diri ku yang consume suplement shaklee ... saya sayang kamu ...

2 tahun lebih dah saya consume supplement shaklee .. sebelum saya buat keputusan untuk ambil suplemen, saya cuba penuhkan ilmu didada..walapun sebenarnya ilmu yang ada didada tak lah banyak mana ..

sebenarnya saya suka meminjam kata - kata pengamal 15 tahun suplemen shaklee ;

'sama ada nak ambil suplemen atau tidak itu adalah pilihan kita sendiri ..'

betul .. hanya diri kita yang tahu bagaimana corak pemakanan harian kita ...saya juga menganalisis diri saya sebelum buat keputusan untuk buat pilihan ambil suplemen dalam diet seharian saya

Diri saya kerap kali berada dalam situasi ini ;

* hari ni, kerja ofis banyaklah ; mama tak larat nak masak yang heavy - heavy ... kita makan nasi goreng telur yang dimasak dengan penuh kasih sayang je la ye encik suami dan anak anak tersayang ... :-)

kadang - kadang saya berubah jadi macam ini ;

*wah ..kfc ada keluarkan menu baru lah ; jom papa kita try rasa..mesti sedap.. :-)

macam ni pun selalu juga ;

*hari ni .. mama teringin nak makan sotong masak singgang..jadi menu malam ini adalah nasi putih, sotong singgang, sayur kailan goreng..dan buah oren ...yummy

pernah sekali saya jadi macam ni ;

*alamak...sayur bening kita hari ni dah hampir hangus...tapi masih boleh makan lagi ni, cuma sayurnya terlebih masaklah bang..tak pe, kita jangan membazir..masih boleh makan ni

ada masanya saya begini ;

*hari ni, saya beli stok buah banyak sangat..kalau abang nak, saya ada simpan dalam peti ais..makan buah tau bang, buah ni banyak vitamin

sebulan sekali saya rasa ini ;

*anak - anak semua, jom kita ajak papa balik kampung..rumah atuk ada banyak buah markisa yang ditanam..bagus tau makan buah - buah yang ditanam sendiri ni, sebab kita tak guna racun kimia, penyembur serangga pun kita tak guna..cili, sayuran lain banyak kat rumah atuk..nanti kita boleh bawa balik sikit

zafirah dan markisa
emm, seronoknya duduk kampung..semuanya fresh

yang lebih bestnya saya pun pernah jadi macam ini ;

*abang, jom kita makan kat kedai ABC, sedap la siakap stim kedai makan tuh ..saya yakin, dia tak guna ajinomoto punya ..percaya lah 

Kalau gaya hidup macam saya ni memang saya tak mampu penuhi diet seimbang yang disarankan setiap hari
  • 6-11 sajian roti,bijirin,nasi, pasta dan lain - lain
  • 3-5 sajian sayur - sayuran
  • 2-4 sajian buah - buahan
  • 2-3 sajian susu,yogurt dan keju
  • 2-3 sajian daging,ayam itik,ikan,kacang kering,telur atau kacang
  • lemak,minyak dan gula secara sederhana
Kadang - kadang, saya mampu penuhinya..makan seimbang yang lengkap..tapi selalunya ia menjadi ke laut .. justeru saya ambil vitamin atau suplemen sebagai makanan tambahan untuk mengisi ruang - ruang nutrien yang tidak dapat dipenuhi oleh tubuh badan saya..

Suplemen bukan pengganti sayur .. tak kisahlah sayur kangkung ke, sayur bayam ke, sayur kobis ke.. dan ia juga bukan pengganti buah ... tapi ia makanan tambahan untuk mengisi ruang - ruang nutrien yang tidak dapat dipenuhi oleh tubuh badan kita ... (jangan ambil suplemen sahaja tapi tak makan sayur dan buah tau)

kangkung

jika anda pernah membaca penulisan saya, ada beberapa kesimpulan mengapa kita perlu ambil vitamin dalam diet pemakanan harian kita iaitu :

*buah -buahan dan sayur - sayuran mempunyai nilai pemakanan yang sedikit kerana ditanam dalam tanah yang kurang nutrien, dipetik sebelum ia masak semulajadi, dirawat dengan menggunakan gas dan radiasi dan disimpan berhari - hari sebelum kita memakannya (majalah dara 2013) ..

*janganlah kita yakin sangat kita makan seimbang setiap hari... Dulu punya tanah, mineral sangat bagus... Sekarang tak sama... Mineral dalam tanah yang membekalkan nutrien dalam sayur dah tak sama macam dulu... Sebab itulah, walaupun kita makan sayur, kita perlukan supplement..." (prof. Dr muhaya)

*pengambilan suplemen dalam gaya hidup seharian kita sememangnya diperlukan. Apatah lagi bagi kebanyakan ibu bekerja yang terikat dengan masa dan sibuk sehingga tiada masa untuk memasak yang akhirnya terpaksa membeli makanan atau membawa keluarga makan diluar. (majalah iSihat 2013)

*proses penyediaan suatu makanan contohnya memasak terlalu lama kadangkala menyebabkan vitamin dan nutrien didalamnya rosak terutamanya vitamin c yang tidak boleh terdedah dengan haba panas dan lembapan (surat khabar berita harian 2013) 

*We are OVERFED and UNDERNOURISHED because we often choose CONVENIENCE over UNHEALTHY..(shaklee video) 

Vitamin shaklee mengandungi bahan kimia tak ?

Pertama - tamanya, jika saya nak menulis mengenai fakta, mungkin anda akan berkata..elleehh awak distributor shaklee, memang la kata begitu.. tapi bukti paling jelas yang anda boleh lihat, suplemen shaklee tidak mempunyai silica gel..

Silica gel dalam vitamin sintetik ni sebenarnya berfungsi sebagai moisture absorption (bertujuan menyerap lembapan) .. apabila lembapan tidak diserap dalam vitamin yang tidak semulajadi maka Chemical Reaction akan berlaku pada vitamin tersebut ..sebagaimana yang pernah saya tulis sebelum ini.. klik sini untuk entry penuh

Suplemen Shaklee adalah peneraju pertama dunia vitamin dan ia sebenarnya suplemen semulajadi yang selamat dengan tubuh kita yang bersifat alami

health and longevity is a personal choices
ia adalah pilihan kita ...hanya kita sendiri yang tahu bagaimana pilihan kita ... :-) .. dan pilihan kita menentukan tahap kesihatan kita ..

Pilih distributor yang boleh memberikan anda konsultasi yang betul supaya supplement memberikan kesan keseluruhan yang baik pada diri kita .. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...