Saturday, November 1, 2014

Semua golongan perlukan Minyak Ikan

 bayi seawal usia dalam kandungan juga boleh dapatkan asid lemak omega 3 dari pemakanan ibu

Soalan : Assalamualaikum doktor. Anak saya sering mengalami keletihan setiap kali pulang dai sekolah. Ada yang berpendapat anak saya kekurangan vitamin dalam badan seperti minyak ikan. Adakah kanak - kanak juga memerlukan minyak ikan untuk memberi mereka tenaga.?Bagaimana pula dengan kuantiti yang perlu saya berikan?

Jawapan Bersama : Siti Hajar Mustaffa, Dietition, Hospital Islam Azzahra

"Minyak ikan kaya dengan sumber asid lemak omega 3, asid alfa linolenik dan asid lemak perlu adalah sejenis lemak yang perlu diambil daripada makanan. Badan manusia tidak akan mampu menghasilkannya sendiri."

 Asid lemak perlu akan menghasilkan sejenis bahan kimia yang dikenali sebagai eicosanoids [salah satu bahan yang terdapat dalam kumpulan eicosanoids adalah protaglandin.

"Prostaglandin merupakan bahan yang amat penting dalam sistem biologi manusia termasuklah sistem imuniti, sistem pencernaan, proses eksperi gen, proses baik pulih sel, proses tekanan bendalir dan pengawal aturan suhu badan"

ok, patutlah kalau anak saya kena selsema dan saya berikannya minyak ikan [alhamdulillah cepat pulih] : sebab ia memberi rasa hangat pada dada anak saya [pengawal aturan suhu badan & sistem imuniti]

"Asid lemak omega 3 mempunyai kesan biologi untuk elak berlakunya penyakit kronik seperti kencing manis, tekanan darah tinggi, kanser, penyakit Alzheimer, sakit buah pinggang, sakit jantung dan lain - lain"


minyak-ikan-omega-guard

Kajian membandingkan wanita mengandung A yang mengambil DHA (bermula minggu ke 17 - 19 usia kandungan) dengan wanita mengandung B yang mengambil minyak jagung menunjukkan

wanita A melahirkan anak yang mempunyai tahap IQ iaitu kebolehan berfikir dan memahami yang lebih tinggi sehingga kanak - kanak itu berumur 7 tahun. Anak A juga mempunyai kualiti tidur dan imuniti yang lebih baik. namun ransangan awal kepada anak juga mempengaruhi tahap IQ si anak.

Siapa yang perlukan minyak ikan?


Kanak - kanak (lelaki dan perempuan), Lelaki , Perempuan, Ibu Mengandung dan Ibu Menyusu : jangan abaikan pengambilan minyak ikan sebab Badan manusia tidak akan mampu menghasilkannya sendiri : [perlu diambil daripada makanan]
"Golongan yang perlukan minyak ikan dengan kuantiti yang banyak ialah Lelaki 14 tahun keatas, ibu mengandung dan ibu menyusu !"

sumber : iSihat, oktober 2014

Minyak ikan keluaran Shaklee dinamakan sebagai Omega Guard


Sementara promosi Omega Guard bulan ini [beli 6 omega guard percuma 1], jangan lepaskan peluang : seisi keluarga boleh ambil Omega Guard [minyak ikan]



Dapatkan Omega Guard dari saya
Pengedar Sah Shaklee Anda
Sms/whatsapp : 0137669176
Fb message : Secret of Supplement
Email : puteri.awam@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...