Sunday, June 1, 2014

Kena operate buang sebelah mata kerana diabetes

Baru - baru ini ; ada dikalangan ofismate saya bercerita mengenai saudara mereka yang dibuang mata nya sebelah kerana diabetes yang tinggi ... nauzubillahiminzalik..

terus fikiran saya flashback kisah ketika keluarga kami di uji dengan sakit tersebut ... ya Allah, beberapa bulan yang lalu, keluarga kami di uji ...

mak saya sakit ..
diabetes/kencing manis dengan bacaan yang sangat tinggi (25 bacaan) + darah tinggi

kencing manis, diabetes, mak
* mujurlah adik saya doktor perubatan yang check darah mak kami dan senang kami nak di rujuk

Sebelum ini dalam kalangan ahli keluarga kami ; Allah kurniakan kami dengan kesihatan yang baik .. mak dan abah tak pernah ada history darah tinggi dan kencing manis .. even masa mak mengandung kesemua anak - anak nya ..mak tak tergolong dalam sakit 3 serangkai (kencing manis, darah tinggi dan sakit jantung) ..

Ketika terima berita tersebut....dalam keadaan tak keruan saya terus balik jumpa mak .. masa ni semua anak - anak bagi nasihat kat mak, 'mak kena kurangkan ambil gula ni mak...' nasi tak boleh makan banyak, kuih yang manis, air manis semua tak boleh ambil dah'..

masa ni dari jauh , saya nampak raut wajah mak rasa sungguh tertekan .. tertekan sebab kena ubah cara pemakanan harian .. mak kata 'kalau mak tak minum air gula : mak tak de tenaga ... mak tak boleh buat kerja..' .. mak dah cuba satu hari tak minum air gula langsung ... badan mak lemah j...

kesian saya tengok mak masa ni .. sedih rasanya

besar sungguh dugaan ini rasanya ... selama ni dari pandangan mata kasar mak memang sihat (sebelum ni saya bekalkan mak dengan Gla Complex je memandangkan mak dah menopause) ..

tapi tak sangka pula .. tanda - tanda seperti masalah pendengaran mak menjadi lebih serius dan anak mata putih mak terkopek sedikit rupanya berkait - kait yang mak kena diabetes ..ya allah ..saya terus teringat bagaimana 'saya pernah berjumpa dengan saudara husband yang matanya menjadi buta akibat diabetes yang semakin tinggi ...duduk diatas wheel chair mengharapkan simpati anak - anak dan suami untuk menguruskan diri ... ya allah, jauhkan sakit itu dari ibu ku ...

review saya pasal gula terproses ni buat saya mangkin takut, 'gula terproses adalah racun utama dunia' ..

Selepas merayu dan memohon kepada yang maha Esa ; baru saya cuba usaha beri mak vivix Shaklee ('saya pilih dari jenama Shaklee sebab lebih dari 2 tahun saya consume Shaklee dan hasilnya memang positif.. lagipun ia adalah produk dari penemuan eksklusif hasil penyelidikan bertahun - tahun')  ..

diabetes, kencing manis, vivix shaklee

Alhamdulillah , belum sebotol vivix ni habis : bacaan diabetes mak dah turun dari 25 ke 10 .. syukur pada Allah dengan ke izinanNya ..

In sha allah , akan teruskan beri vivix Shaklee pada mak .. walaupun ia memang mahal (tapi duit boleh di cari) .. mak saya cuma seorang (dan saya masih mengharapkan doa - doa mak untuk jalani kehidupan ni)

Ada lagi satu kisah yang saya nak share mengenai masalah pendengaran bertahun - tahun mak .. 

nanti saya akan cerita mengenai masalah pendengaran mak .. :-(


If ada dikalangan keluarga anda menghidapi diabetes dan anda nak cuba usaha dengan pengambilan vivix Shaklee ; boleh hubungi saya
Pengedar Sah Shaklee Anda
Sms/whatsapp : 0137669176
Fb message : Secret of Supplement
Email : puteri.awam@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...