Saturday, August 17, 2013

Petua Rasulullah tidak pernah sakit

Semasa saya membelek - belek buku ini, ada beberapa isi yang menarik untuk dikongsi bersama. Perkara yang menarik perhatian saya tentulah bagaimana pemakanan idola umat islam iaiatu Nabi Muhammad SAW. memandangkan hari raya adalah hari kemenangan bagi umat islam, selalunya kita akan makan makan dan makan lagi...kan .. he he he ..

Jom tengok petua bagaimana rasulullah menjaga pemakanan

"Mengenai cara pemakanan rasulullah S.A.W ; baginda tidak makan buah selepas makan sebaliknya makan buah dahulu kemudian barulah makan. Berbeza sekali cara pemakanan Rasulullah S.A.W jika dibandingkan dengan kita yang akan memakan buah selepas makan"

"Tidak tinggal makan malam kerana sesiapa yang tinggal makan malam, mereka akan dimakan usia dan kolestrol dalam badan akan bertambah (maksud tinggal disini ialah jangan makan malam)

Di dalam al-quran kita diajar menjaga kesihatan seperti melakukan amalan, diantaranya:
  1. Mandi pagi sebelum subuh, sekurang - kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap kedalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak.
  2. Amalkan minum segelas air masak setiap pagi. in sha allah akan terhindar dari penyakit
  3. waktu solat subuh disunatkan kita bertafakur dan memanjangkan zikir
  4. Sujud dapat mengelakkan kita daripada sakit kepala. ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian. mereka menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang tersebut.
  5. Gunakan tangan kanan ketika makan dan apabila habis makan hendaklah menjilat jari. begitu juga ahli saintis telah menemukan bahawa enzim banyak terkandung di celah jari iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur
 Banyak lagi pesanan - pesanan yang baik oleh Rasulullah S.A.W dalam buku ini. Mungkin boleh jadi salah satu bacaan anda

100 pesanan terakhir rasulullah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...