Tuesday, August 20, 2013

Orang Malaysia tak perlu ambil supplement vitamin D

Menurut Prof Dr Aminah, pakar sains pemakanan UKM ; kita di Malaysia cukup cahaya matahari dan mudah mendapat vitamin D. Namun bagi mereka yang lebih banyak berada dalam bangunan dan tidak terdedah kepada matahari seperti nelayan, lebih baik mendapatkan vitamin D.
sumber : Berita Harian, 26 Jun 2013

Terdedah macam Nelayan? rasa - rasanya lebih rela menjaga kulit untuk jadi putih daripada berjemur ditengah matahari kemudian menjadi hitam seperti nelayan.

Penting ke vitamin D pada badan kita ?

Memetik dalam artikel ini ; kajian di Kanada mendapati bahawa kehadiran vitamin D dalam badan mengurangkan risiko beberapa penyakit barah. Lantaran ramai mula mengambil vitamin D kerana mereka lebih banyak berada dalam bangunan dan kurang terdedah kepada cahaya matahari

Prof Dr Aminah turut menyarankan pengambilan vitamin D daripada sumber makanan seperti susu.

"kaji selidik mendapati bahawa 72 peratus rakyat Malaysia sedar susu bagus tetapi tidak kisah untuk mengamalkannya dalam diet seharian.Beliau turut menyarankan ibu menyusukan bayinya sehingga 2 tahun untuk memberikan khasiat yag baik.Tiada minuman susu yang paling berharga dan lebih baik daripada susu ibu kerana lengkap dengan nutrisi.Cuma yang menghairankan ketika usia kecil, bayi dibekalkan dengan susu ibu atau formula, tetapi apabila meningkat usia, susu tidak lagi dijadikan amalan"

Pengambilan susu dimulakan dari usia kecil dan bagi mereka yang berusia 20an hingga 30an, perlu kerap minum susu untuk memelihara tulang. Pengambilan susu pada usia 40a hanya untuk menstabilkan kesihatan tulang.

kepentingan penagmbilan susu


Pentingkan pengambilan susu ?


Tulang merupakan struktur penting di dalam tubuh manusia.  Ia merupakan kerangka yang menyokong berat badan dan organ utama seperti paru-paru, jantung, hati dan ginjal serta membolehkan kita menggerakkan otot-otot dan tubuh secara bebas.Mengekalkan kesihatan tulang secara optima adalah penting bagi mendapatkan kesihatan optima menyeluruh.

Tak suka minum susu? benci .. nak telan air susu susah... uweek ..minum susu bila mengandung je sebab fikirkan anak dalam kandungan ... 


Tak suka minum susu, kemudian tak suka berjemur - jemur bawah matahari. Kesian kat badan kita kan? menjaga tubuh badan sendiri itu adalah amanah yang telah Allah beri pada kita. Mula jaga tubuh badan kita dari sekarang supaya kita dapat sujud dengan sempurna dihadapan Allah ketika usia tua nanti berbanding solat atas kerusi

Jom sayangi diri kita, jika susah nak telan susu dan nak berjemur bawah matahari mcm nelayan boleh memilih alternatif pengambilan supplement semulajadi ini

ostematrik shaklee
 Lebih daripada Sekadar Kalsium
OsteMatrixTM membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi.  Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik.  Kaplet yang bersaiz kecil dan disalut licin ini juga mudah ditelan.

Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


Testimoni ostematrik

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...