Saturday, August 10, 2013

Bagaimana saya menguruskan anak ketika dijangkiti chicken pox

emm, lama tak update blog... teruja sangat dengan persiapan raya sampai blog ni dianak tiri kan. Sebenarnya entry hari ini saya nak cerita mengenai pengalaman saya menguruskan anak pertama saya ketika dijangkiti virus chicken pox.

Arsyad aiman anak sulung saya dijangkiti virus chicken pox masa bulan ramadahan, 12 hari lagi umat islam nak menyambut lebaran syawal. Mak mak zaman sekarang ini, google dihujung jari. Jadi banyaklah maklumat yang saya cari mengenai chicken pox ni.

"The chicken pox, also known as the varicella virus, starts in your body internally and then shows up in the form of various symptoms (such as a a itchy rash and blisters) and can only be cured by tackling both the virus inside the body and by treating the symptoms that it causes

As you can see in the picture to the right, the varicella virus enters the body throught the nose, mouth or through broken skin
 

chicken pox
The virus is made up of incredibly small particles that attaches to host cells to live and reproduce. It will spread to the cells in the nose and surrounding lymph nods. Then it reproduces like mad and the particles travel to the liver, spleen and sensory nerve tissues.

After that it reproduces again, this time to the skin cells, resulting in the Chicken Pox rash. 
 

"We need to fight off the virus, stop it from reproducing any further, and destroy it. We also need to treat it externally to stop the itchiness and allow the blisters to scab over quickly and heal."

.. tidak ada ubat untuk chicken pox, tapi kena lawan varicella virus dari terus keep reproducing dengan lebih banyak. Disamping rawatan luaran untuk berhentikan kegatalan

Saya teringat kata - kata adik saya "sakit disebabkan virus ni tiada ubat". Bagi kes chicken pox ada kalanya Dr akan kawal pesakit melalui pemberian antibiotik. Sesetengah mak mak zaman dulu tidak membenarkan pemberian antibiotik kerana akan menyebabkan chicken pox tak keluar sepenuhnya. Tanggapan ni silap, sepatutnya "We need to fight off the virus, stop it from reproducing any further, and destroy it"

Dan chicken pox adalah sinonim dengan petua orang dulu iaitu "air kelapa muda".

Saya beri pada hari pertama ketika anak saya diserang dengan virus ni, kemudian saya berhentikan pemberian air kelapa. Kenapa ? ntah la ye...kerana, semakin saya banyak membaca mengenai air kelapa muda, semakin banyak ketidakpastian yang saya jumpa.....

Pengalaman individu 1 : Dr pun sarankan saya minum air kelapa
Pengalaman individu 2 : Dr dah warning jangan minum air kelapa

chicken pox

Pengalaman individu 3 : Dr kata tiada bukti saintifik air kelapa mampu merawat dan mengakibatkan chicken pox semakin teruk

Pendapat individu 4 (bukan Dr) : Air kelapa sebenarnya meneutralkan racun, jamu, vitamin dan menawarkan ubat dalam badan. Bila ubat tak berfungsi dengan baik, virus akan menyerang dengan lebih banyak sebab tak ada protection. Itu yang chicken pox akan keluar dengan banyaknya.

 Pendapat individu 5 (bukan Dr) : Minum air kelapa muda masa kena chicken ni bagus sebab ni petua orang - orang dulu. nanti chicken pox keluar sepenuhnya.orang dulu tak de ubat pun


 *oleh kerana banyak sangat ketidakpastiannya dan rasa was was, maka saya rasa baik saya berhenti pemberian air kelapa....emmm...ntah la ye...orang kata kalau was - was jangan buat... :-(

Jika anda tanya saya nak pilih rawatan moden atau petua orang - orang lama. Saya akan kata, saya pilih rawatan yang cepat pulih. Memandangkan saya ibu bekerjaya dan mempunyai cuti tahunan yang terhad, jadi mustahil untuk saya bercuti dengan lama untuk menjaga anak. Jika saya pilih petua orang - orang lama kemungkinan untuk bercuti bagi seorang anak adalah 14 hari. Jika jangkit dengan anak - anak yang lain, mahu kena tambah cuti lagi 14 hari. bestnya mak mak zaman dulu tak kerja.. jadi boleh lah menjaga anak sepenuhnya beberapa lama (tak perlu minta cuti emergency dari majikan)... :-(

Ini pengalaman ibualya
chicken pox

Apa yang saya buat ?
"We need to fight off the virus, stop it from reproducing any further, and destroy it"

Ada 2 perkara yang saya buat :

Pertama : saya tingkatkan sistem imun pada anak saya melalui pemberian nutriferon shaklee. Sebab saya nak lawan virus variecella tu dari terus keep reproducing any further.


nutriferon untuk chicken pox

NutriFeron™
Dicipta oleh pakar imun, Dr. Yasuhiko Kojima
Satu-satunya suplemen yang dicipta oleh pakar imun - Dr. Yasuhiko Kojima.

Lebih daripada 40 Tahun Penyelidikan

Dr. Kojima berjaya mencipta NutriferonTM selepas beberapa kali menjalankan ujikaji dan penilaian terhadap beribu-ribu sebatian dan lebih daripada 200 herba lain.   


  Ia adalah supplement berasaskan bahan semulajadi dan halal





Kedua : untuk luaran, saya sapukan dengan hasil lumatan daun ini, yang diberi oleh ketua pengasuh anak saya dan memang cepat kering


daun semambu chicken pox
Daun semambu

Sepanjang pemerhatian saya pada arsyad aiman, saya tengok dia tak mengaru - garu kegatalan. Saya tetap mandikan dia setiap hari. Walaupun petua orang - orang lama kata, chicken pox ni pantangnya air. Alhamdulillah, syukur.. dengan izin Allah, arsyad aiman kena chicken pox sikit j..4 hingga 5 ketul dimuka dan sedikit dibadan. Hari ke 3 dah kering. Alhamdulillah, dengan izin Allah, chicken pox tak menyerang dengan banyak pada anak saya. Dan bahagian luaran kering dengan cepat.   

*ada juga pengalaman orang yang keluar chicken pox banyak (yang dianggap keluar semua) kerana minum air kelapa kena semula chicken pox pada kali kedua. keluar sikit atau banyak bukan penyebab kita tak kan diserang dengan virus varicella ni pada kali kedua (sakitkan Allah yang bagi...)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...