Tuesday, February 11, 2014

Mengatasi sakit senggugut ketika datang haid

Sakit ketika datang haid atau senggugut adalah satu masalah yang sering dialami oleh kebanyakan wanita dan lazimnya dialami oleh gadis yang baru meningkat remaja. Untuk anak remaja keadaan ini digelar ‘ primary spasmodic dysmenorrhea’. Di dalam beberapa tahun pertama selepas akil baliq, pusingan haid seseorang gadis masih belum teratur lagi. Haid mungkin akan datang tiga atau empat bulan sekali. Senggugut biasanya mula dirasai 2-3 tahun kemudian.


Rasa sakit sewaktu datang haid ini adalah disebabkan oleh kuncupan rahim yang begitu kuat sekali untuk mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur sedikit tisu daripada selaput endometrium . Darah haid ini perlu keluar menerusi saluran pangkal rahim yang biasanya masih sempit di kalangan gadis remaja.Kuncupan rahim yang kuat ini adalah disebabkan oleh sejenis hormon yang digelar dengan nama “Prostaglandin”. Kesakitan ini berbeza di antara seorang wanita dengan yang lain. Ada yang mungkin rasa sakitnya ringan sementara yang lainnya akan mengalami sakit yang teruk. Jangka waktu sakit juga berbeza, ada yang mengalami sehari, ada pula yang mengalaminya setiap kali datang haid.

 Ramai yang dah mencuba supplemen Shaklee dan mengakui sangat membantu mengatasi sakit senggugut yang dialaminya.


saya senggugut
Bagaimana setiap vitamin ini membantu?

GLA Complex

'GLA (asid linolenik gama) digunakan oleh ramai wanita untuk memelihara kesihatan sepanjang kitaran haid setiap bulan. GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin - bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses-proses badan yang normal. '

B complex
'Pengambilan B-Complex dapat melegakan stress/ ketegangan ketika haid, mengurangkan rasa sakit dan mengawal emosi.'

 Ostematrik
'Ostematrik membantu mengurangkan simptom senggugut seperti perut kembung, kekejangan, retensi air, mudah meradang dan kemurungan


atasi senggugut

 Jom dapatkan vitamin ini untuk atasi masalah senggugut dengan selamat berbanding mengambil panadol menstrual yang berpanjangan. Tambahan pula, vitamin ni memberikan kesan sampingan iaitu menyebabkan kulit kita cantik tau ..bagaimana? baca untuk next entry ya ..

shaklee bandar penawar desaru
Dengan setiap pembelian produk shaklee dari saya, anda akan diberikan konsultasi secara percuma ...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...