Thursday, May 16, 2013

Mudahnya Menjemput Rezeki

 Seperti yang dijanjikan, hari ini saya nak review buku yang saya baca ni

mudahnya menjemput rezeki

 Alhamdulillah…sebenarnya saya masih terketar – ketar untuk membuat ulasan mengenai buku ini. Kandungannya sungguh terkesan dijiwa saya. Mesej yang ingin disampaikan dapat menerusi segenap lapisan tubuh saya.
Betullah kata rakan bisness Shaklee yang memperkenalkan buku ini. Buku ini ibarat pisang goreng panas. Habis dan laris di kedai buku. Komen – komen dari penulis internet pun turut memberangsangkan. Membuatkan saya teruja untuk memilikinya 1. oh sungguh touching

Kronologi buku ini sungguh mudah. 

PERTAMA : Ia menjelaskan kepada kita erti rezeki yang sebenar. Salah satu yang menarik perhatian saya ialah ayat ini. ”Setiap yang berlaku sama ada baik atau buruk pada diri kita adalah rezeki dalam hidup kita”. Ya betul (sambil berfikir mengenai diri sendiri).

“Allah bagi ujian untuk saya lahirkan anak secara ceaser adalah rezeki bagi saya. Kerana pada hari ini saya boleh menulis mengenai pengalaman saya melahirkan anak secara ceaser dan cara saya menangani selepas pembedahan : hasilnya ada hamba Allah beli vitamin Shaklee dari saya untuk set vitamin selepas pembedahan“

Banyak lagi erti rezeki yang dihuraikan oleh penulis dalam buku ini. Erti rezeki yang sebenar - benarnya.
Milik kita belum tentu rezeki kita..

KEDUA :Mencari Rezeki vs Menjemput Rezeki” . Hari ini ramai orang mencari – cari rezeki dengan kerja berhempas pulas. Membanting tulang empat kerat. Menggunakan kudrat 4 kerat. Tapi tak ramai orang yang faham menjemput rezeki. Apa perbezaan mencari rezeki dan menjemput rezeki

Senang saja. Contohnya begini, katakan suatu hari kita ingin bertandang kerumah orang lain. Kita mesti fikir “emm...boleh ke ek? Tak menyusahkan dia ke? Takut dia tgh tidur? Takut menganggu dia ke?.. Tapi berbeza kalau orang datang menjemput kita datang kerumah. “Jemputlah datang ke rumah terbuka saya esok”. “Saya baru pindah rumah jemputlah ke kenduri housewarming dirumah saya esok”. Kita berasa senang hati nak datang kerumah tersebut. 

Tapi cara kita menjemput orang datang kepada kita perlulah betul. Takut orang yang kita jemput hanya berkata “In Sha Allah” saja tapi tak datang. Mudahkan nak faham.
Begitulah konsep rezeki. Berpegang kepada 1 ayat iaitu pemberi rezeki hanya Allah.  Jemputla rezeki itu dengan amalan – amalan yang mendekatkan diri kepada Allah. Ingat the point is "Menjemput dengan senang hatinya rezeki itu datang kepada kita bukan mencari rezeki saja". (mudahnya menjemput rezeki)

Tapi macamana pula kalau ada yang berkata. ”Rezeki tu memang datang dari Allah. Tapi kita sebagai manusia kenalah berusaha” : Dalam buku ini dapat menjawab semua kenyataan itu (memang menarik)

KETIGA: “STRATEGI MESTI BUAT UNTUK MENJEMPUT REZEKI. Emm .. tak sangka strategi mesti buat dalam buku ni sama macam ”list perkara kena buat setiap hari oleh leader shaklee saya. List yang belum mampu saya penuhi semuanya SETIAP HARI”.  
Dalam buku ini banyak ilmu yang saya dapat dan anda semua mampu buat. Islam itu indah. Islam mengajar kita banyak perkara. Dalam bab ini juga menceritakan mengenai perbezaan zakat dan sedekah. Zakat itu sebenarnya membersihkan harta. Tapi sedekah itu menambahkan harta. Sedekah bukan saja menambah harta, tapi menolak bala malah menyembuhkan penyakit ! 

KEEMPAT : MATLAMAT .. Tak sangka buku ini ada cerita pasal matlamat dan impian. Betul. Saya tak rasa buku ini akan terkesan dihati sekiranya saya tiada impian dan matlamat. Kerana saya duduk dalam zon selamat dan selesa. Dan tak rasa amalan menjemput rezeki tu penting

kata – kata yang menarik perhatian saya : 
"Jika hari ni kita Kaya, Allah boleh jadikan kita miskin esok nya. Jika hari ini kita miskin, Allah boleh jadi kita kaya esoknya. Semuanya ditangan Allah"

Bagaimana pula jika ada yang berkata. "Alah sipolan tu tak sembahyang pun tapi kaya jerr... Dalam buku ini boleh menjelaskan kenyataan itu (memang menarik) 

"Sesungguhnya Kaya itu adalah satu Ujian. Miskin juga adalah satu Ujian"

KELIMA : Cerita pedoman mengenai rezeki. Bagus juga untuk dibaca kerana sangat memberi motivasi dan inspirasi

Mutiara kata oleh penulis yang membuatkan saya tersentuh:
Saya berazam agar setiap mata yang pernah memandang al-quran diberi peluang memandang buku ini

Ilmu yang bermanfaat adalah ilmu yang diamalkan. Saya pun sedang dalam usaha mendidik diri saya melakukan amalan – amalan menjemput rezeki. Doakan agar saya berjaya melakukannya secara ISTIQAMAH.  

Kawan - kawan, jom miliki buku Mudahnya Menjemput Rezeki ini. Bagus untuk anda
semua. * promo (walaupun sebenarnya saya tak dapat apa - apa komisyen pun dari buku ini : cuma berharap saham akhirat j)

3 comments:

  1. Rezeki dtg dlm berbagai bentuk, tidak semestinya harta dan wang ringgit. kesihatan yang baik adalah rezeki..... kebahagiaan rumahtangga dan keluarga adalah rezeki..... jiwa yang sentiasa tenang adalah rezeki.... dpt PA yg slim melim pun rezeki jugak kan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu .. justeru, marilah kita menjemput rezeki kita..jemput rezeki kebahagian rumahtangga..jemput rezeki tenang dengan amalan menjemput rezeki

      Delete
  2. Alhamdulillah ..kesan penulisan saya ni, ada yang komen dah beli buku ini ... syukur - syukur ..apalagi kebaikan untuk saham akhirat yang saya boleh buat selain berkongsi perkara yang baik dan bermanafaat

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...