Monday, May 20, 2013

Jika anak saya menghadapi selsema


selsema

Sebagai ibu, mesti runsing dan kasihan melihat bayi anda terkena selsema. Pemberian ubat selsema sebenarnya tidak digalakkan diberi kepada bayi dibawah umur 2 tahun. Saya juga pernah mengalami anak selsema sebelum berusia setahun (*anak saya masih breastfeed lagi ketika ini). Ketika itu, kasihan juga melihat anak saya dan pernah mengadu hal ini kepada adik saya yang merupakan doktor perubatan. He said "biarlah hingus tu keluar daripada tak keluar : sebab dia keluarkan lendir - lendir dan tak jadi kahak yang tersimpan dalam dada dia".  Kahak yang tersimpan dalam dada tak bagus.

Jadi apalah yang ibu boleh buat ?

Petua ini saya dapat dari officemate (depan meja saya) dan rakan bisness shaklee. Anda pun boleh mencubanya. Sapukan dada anak anda dengan kerap menggunakan minyak jerslin. Boleh juga sapukan hidung anak anda dengan minyak jerslin sekiranya tersumbat (*minyak jerslin ni tak panas). Minyak burung unta turut membantu mengurangkan selsema. Sapu dibelakang dada anak anda dengan kerap pada waktu 1 hingga 3 pagi. (*disarankan guna sikit j kerana minyak ni panas sikit)

*anak saya yang berusia 4 tahun pun saya cuba petua ini kalau dijangkiti selsema. Alhamdulillah berkurang selsema anak saya. Dalam 4 atau 5 hari baik dah. Syukur.. Kuasa penyembuhan sakit ni Allah saja yang beri. Jangan lupa berdoa untuk kesihatan anak - anak kita. Doa ibu kan makbul

Minyak burung unta ni banyak jenis. *last week nurse kat klinik kesihatan cakap dengan saya, dia ada guna minyak burung unta jenis aromateraphy masa dia sakit nak bersalin dan dia pun akui minyak burung unta membantu mengurangkan selsema. Mungkin anda  boleh cuba juga

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...