Friday, September 6, 2013

Gaya hidup punca tidak subur

Memiliki anak adalah pelengkap dalam sesebuah perkahwinan. Namun tidak semua pasangan yang berkahwin bernasib baik berpeluang memilikinya disebabkan pelbagai faktor.

Antaranya masalah ketidaksuburan yang semakin menjadi isu hangat ketika ini. Perubahan gaya hidup dan tekanan antara faktor menyebabkan masalah ini semakin berleluasa. Ketidaksuburan menghalang seseorang merealisasikan matlamat hidup yang penting iaitu menjadi ibu atau bapa kepada anak, hasil daripada sesuatu hubungan.


"Dianggarkan 9.6 peratus pasangan menghadapi masalah ini."

Di rantau Asia Pasifik, jumlah kadar kesuburan menurun kepada kadar penggantian populasi sebanyak 2.1 %. Di Asia, angka ini lebih rendah disebabkan batasan sosial dan peribadi yang berterusan serta pengetahuan terhad mengenai kesuburan dan akses rawatan.

Bagaimana menambahkan kesuburan ?

Memetik artikel yang sama daripada surat khabar metro bertarikh 1 September 2013, terdapat tips menambahkan kesuburan yang dinyatakan, iaitu :

Wanita : Amalkan pengambilan asid folik, makanan mengandungi Vitamin E dan selenium, L-Arginine, Vitamin B6 dan B12, besi, magnesium dan zink

Lelaki : L-Carnitine, asid ferulic, vitamin C dan E dan selenium, zink dan vitamin B (B6, B12 dan Folate)

Panduan bagi memperkukuhkan kesihatan reproduktif pula :

  • Dapatkan berat badan ideal dengan diet seimbang dan senaman
  • Urus tahap stress secara bijak - bercuti atau lakukan perkara yang menggembirakan
  • Amalkan seks selamat
  • Hindari merokok - kuat merokok boleh menjejaskan kualiti sperma
  • Elakkan pengambilan alkohol
  • Amalkan diet sihat - diet seimbang, makan banyak sayur - sayuran dan buah - buahan setiap hari, kawal pengambilan daging ayam atau ternakan yang disuntik. Cuba beralih kepada ayam organik
  • Amalkan pengambilan makanan yang mempunyai pelbagai vitamin

kesuburan untuk mendapat anak

tingkatkan reproduktif
 *sudah berkeronyok surat khabar ini ku simpan untuk di kongsi bersama pembaca blog ku

Formula khas shaklee bagi tujuan kesuburan adalah terdiri daripada vitamin- vitamin ini iaitu :

Set kesuburan shaklee untuk wanita :

Vitalea, B complex, Vita-C, Alfalfa dan GLA complex

Set kesuburan shaklee untuk lelaki :

Vitamin E dan Zinc Complex (boleh juga kalau nak tambah Vitalea, B complex dan Vita C)


Bagaimana vitamin - vitamin ini berfungsi ?

  1. Multivitamin dan mutimineral (vita lea) membekalkan kesemua nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Ia memenuhi ruang - ruang kosong dalam tubuh yang tidak dipenuhi oleh vitamin dari diet seharian kita. Jadi bila tubuh badan kita cukup nutrien, pasti ia dapat berfungsi dengan lebih cekap
  2. B complex penting terutama untuk mereka yang merancang untuk hamil kerana ia mengandungi asid folik yang diperlukan diawal kehamilan
  3. Vita-C pula berfungsi untuk pembinaan dan pemulihan sel
  4.  Alfalfa Complex pula membantu dalam hal organ kewanitaan, membantu masalah keputihan dan sebagainya
  5. GLA Complex membantu wanita terutama yang masalah haid tidak teratur, Gamma Linolenic Acid (GLA) membantu wanita menghasilkan cecair serviks yang subur & berkualiti, yang juga dikenali sebagai "egg white cervical mucus".Cecair serviks jenis ini sangat subur, nipis, berair, cerah & likat dan sangat membantu sperma berenang terus ke uterus, ke tiub fallopio dan ke telur (ovum). tambahan pula cecair serviks yang sangat subur ini juga membantu sperma hidup lebih lama iaitu sehingga 5 hari di dalam Tiub Fallopio yang mana akan membantu proses persenyawaan walaupun anda tidak melakukan hubungan seksual semasa isteri sedang subur (waktu ovulasi.
  6. Vitamin E & Selenium - Terkenal sebagai "vitamin seks". Selain menghaluskan kulit, anti penuaan, melancarkan peredaran pembuluh darah,mencegah pembentukan darah beku, pembentukan sel2 baru (termasuk RNA & DNA) dan lain-lain, ianya juga amat terkenal mempunyai khasiat untuk meningkatkan kelelakian & menyuburkan organ reproduksi lelaki & wanita. Sebanyak 50% Selenium di dalam badan lelaki berada di dalam testikel & duktus seminal. Selain itu, lelaki akan kehilangan selenium melalui air mani. Maka, suplemen Selenium yang cukup sangat membantu hubungan seksual bagi lelaki.
  7. Zinc Complex - Bagi kaum lelaki, zink merupakan zat yang sangat penting bagi proses pembentukkan hormon testosterone, bantu kekalkan jumlah air mani, bantu kekalkan paras testosterone yang bersesuaian, serta memberikan tenaga untuk sperma agar lebih aktif menuju ke ovum. Selain itu, zink berperanan dalam proses pembentukan genetik, iaitu pada DNA (Deoxyribose nucleid Acid). Secara keseluruhannya, Zink membantu mengekalkan keinginan seksual yang tinggi dan menghasilkan sperma yang sihat. Kekurangan Zink bagi lelaki akan mengakibatkan pelbagai masalah seksual termasuk sperma yang abnormal, dan penyakit prostat. 

    Dari segi fakta medical "Perubahan gaya hidup adalah punca tidak subur". Kerana itulah pengambilan vitamin dan pengamalan gaya hidup yang sihat digalakkan untuk meningkatkan kesuburan dan memperkukuhkan kesihatan reproduktif bagi menimang cahaya mata.

    Dari segi islam "Allah saja pemberi rezeki mutlak"

    Yang penting, kita harus berusaha secara rohani selain usaha zahir melalui pengambilan supplement
      
    *saya sedang tunggu green light sahabat saya untuk berkongsi cerita kegembiraan yang dia dah hamil melalui pengamalan amalan rohani dan usaha zahir dengan pengambilan set kesuburan shaklee

    No comments:

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...