Tuesday, September 24, 2013

Mudahnya berpuasa isnin dan khamis

emmm, sebelum bermula dengan entry yang lebih panjang..saya nak ucapkan tahniah kepada umat islam yang dah berjaya puasa 6 pada bulan syawal...(sudah kelewatan kan saya ni)..

* khairul bariyah selalu buat entry yang outdated ... aparraaaa


emm, sebenarnya banyak entry yang masih dibawah status draft..sebab adakalanya bila banyak sangat idea penulisan yang muncul saya akan taip key word dan remain in draft.. eheheh bukan senang nak publish penulisan ni ye, sebab saya kena baca berulang ulang kali, takut terkeluar cerita peribadi..oh no no no...i tak suka cerita peribadi untuk tatapan umum..kalau cerita peribadi berkaitan pengalaman bersama shaklee yang saya dapat, saya akan share..in sha allah, saya akan teruskan usaha mencari bahan bacaan terbaik untuk dimuat turun dalam blog ini..

ok, sepanjang berpuasa 6 yang lalu..saya selalu dengar kawan - kawan saya berkata begini :

"akak tak boleh la tak makan nasi kalau puasa..raasa menggigil satu badan kalau berpuasa tak makan nasi"

emmmm, saya pun macam tu juga sebenarnya..kadang - kadang bila berpuasa walau bersahur makan nasi pun ; badan tetap lemah.. tak semangat ... lagi - lagi nak penghujung azan ; rasa mendidih je perut ni ...

oh, rupanya saya ni kurang ilmu... bila tengok slot rancangan nasi lemak kopi o ni, baru saya tahu yang saya perlu banyakkan sedikit makanan berasaskan protein.. "pengambilan protein sebenarnya akan melambatkan cepat lapar..sebab molekulnya sangat panjang dan sukar untuk di hadam..berbanding mengambil lebih karbohaidrat, badan kita cepat lapar"

Jom tengok video Prof Dr Muhaya sekejap ;

*manusia pada usia 20 hingga 40tahun suka merosakkan badan sendiri untuk mencari kekayaan..dan pada usia 40 tahun membayar kekayaan untuk mendapatkan semula kesihatan.. ambil lebih sedikit protein berbanding makan banyak karbohaidrat supaya tak cepat lapar


Apakah protein ringkas yang mudah diambil bila baru bangun terpisat - pisat untuk bersahur pada waktu pagi ? i suggest kat u ESP .. atau nama panjangnya Energizing Soy Protein, shaklee

ENERGIZING SOY PROTEIN
Supplement ni memang hot seller ..

Sedikit penerangan ringkas mengenai ESP

ESP shaklee atau namanya energizing soy protein, adalah minuman yang mengandungi sumber “Protein Lengkap” dengan 9 amino asid penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan dan sukar diperolehi dari diet seharian. Berasaskan tumbuh- tumbuhan (non-GMO soya) yang semulajadi rendah lemak dan bebas kolesterol dan terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya untuk kehidupan yg aktif, di samping membantu mengekalkan kepejalan otot, pemulihan tisu badan dan fungsi enzim dan hormon yang sempurna. 

Shaklee merupakan syarikat pertama yang mencipta makanan tambahan protein berasaskan soya. Banyak kajian klinikal yang telah dibuat membuktikan ESP dapat mengekalkan tenaga berjam - jam lamanya. 


"ESP sumber protein ringkas saya bila bangun pagi...hanya perlu tambah air, goncang dan boleh terus minum...Pengalaman saya, jika sesi sahur saya ada sekeping roti dan segelas ESP cukup membantu saya memberikan tenaga dan sedikit rasa kenyang dalam tempoh yang lama ..bila jam 3.00 petang tu tak de la rasa kenyang macam baru lepas makan nasi ye..tapi boleh maintain tak lapar sehinggala waktu berbuka masa azan maghrib

*resepi paling popular semasa berpuasa..dan menjadi pilihan ramai
ESP dan kurma
kredit pada : master azrin (dazzlingmoms.com)

 In sha allah, saya sedang dalam proses mendidik jiwa untuk berpuasa isnin dan khamis ..

Banyak menfaat berpuasa setiap isnin dan khamis.. yang saya baca di blog ini .. dan salah satu yang saya baca

"Hadist Riwayat Ahmad disebutkan bahwa Rasulullah mengatakan bahwa semua amal dibentangkan di hari Senin dan Kamis. Kerana itulah, sebagai orang beriman, amatlah baik bila pada saat malaikat melaporkan amalan kita itu kita tengah berpuasa."
 boleh klik di sini untuk dahsyatnya puasa isnin khamis

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...