Saturday, September 14, 2013

Keberkatan dalam mencari rezeki

Lagi artikel mengenai pintu rezeki daripada berniaga...orang islam digalakkan berniaga tetapi kesibukan dan keasyikan peniaga melayan pelanggan, ada kalanya menyebabkan terleka menunaikan tanggungjawab menunaikan ibadah fardhu..Islam menekankan kepada umatnya supaya urusan jual beli bukan sekadar memburu keuntungan semata - mata, tetapi seharusnya tidak mengabaikan suruhan-Nya, bahkan perniagaan yang dijalankan itu mampu mendekatkan diri dengan Allah..

solat penting untuk mendapat keberkatan dalam mencari rezeki

Sebenarnya dalam artikel ni memberi nasihat kepada peniaga beragama islam yang berjualan semasa dibulan ramadhan. Adakalanya sibuk melayan pelanggan, sehingga meninggalkan solat fardhu..


Dalam artikel ini turut juga memberi nasihat kepada pembeli agar membuat pilihan yang bijak dan tepat..kita disarankan agar mencari peniaga - peniaga yang benar berkualiti dari aspek peribadi selain daripada makanan yang disediakan..

Ayat dalam artikel ini. "Apakah puasa kita mampu mencapai status puasa diberkati jika kita mengambil makanan daripada hasil tangan mereka yang tidak menunaikan solat dan tidak menutup aurat"

Nasihat ini sungguh general pada apa jenis perniagaan pun..tak kiralah peniaga pasar ramadhan ke..peniaga kedai makan ke..mahupun peniaga online..

"Banyak perkara yang saya sedang berjuang untuk memperbaiki diri dengan lebih baik...semuanya tentang solat..bukan kerana saya tak solat..tapi saya mahu solat awal waktu....solat yang dibuat segera bila azan dah berkumandang..bukan lagi 5 minit la..10 minit la..

Bak kata Prof Dr Muhaya :

"Kenapa masih menaip bila azan sudah berkumandang...bila azan sedang berkumandang semuanya hanya untuk Allah sahaja...tiada lagi urusan dunia langsung....berhenti buat urusan dunia serta merta"

sumber : reset minda Prof Dr Muhaya

~ semoga Allah pilih saya jadi hambanya yang solat di awal waktu

dan supaya kita memperoleh keberkatan dalam mencari rezeki ~ Amin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...