Friday, January 10, 2014

Multivitamin boleh mengakibatkan kecacatan kekal pada bayi ?

Oh! takutnya saya .. macamana mutivitamin boleh jadi racun dan menyebabkan bayi cacat ni?

Untuk entry kali ni, sebenarnya saya nak share tentang vitamin dan mineral yang diperlukan oleh ibu mengandung. 

Jika saya mengandung perluke saya ambil sebarang vitamin tambahan?

 *jika anda ingin tahu sebenarnya wanita hamil yang mabuk sebenarnya adalah disebabkan pemakanannya tidak seimbang. Dan sebenarnya kita perlu vitamin untuk membantu memenuhi nutrien yang tidak dapat dipenuhi dalam pemakanan seimbang

Petikan artikel dari babycenter :
"Dalam sebuah dunia yang ideal yang bebas dari mabuk hamil atau alah kepada sesetengah makanan, diet seimbang adalah apa yang wanita hamil perlukan. Tetapi hakikatnya, vitamin dan mineral tambahan antenatal adalah satu jaminan untuk membantu anda memenuhi keperluan nutrien anda"
 sumber :babycenter

justeru, jangan abaikan pengambilan vitamin sekiranya anda mengandung. Jom baca artikel  yang sempat saya selitkan dalam entry kali ini tentang keperluan vitamin bagi ibu yang mengandung.

vitamin ibu mengandung

Anda disarankan mengambil 400mcg asid folik sehari bagi 12 minggu pertama kehamilan. Apabila kandungan anda semakin membesar, anda akan memerlukan zat besi tambahan. Tahap zat besi dalam badan anda akan diperiksa semasa hamil dan doktor anda akan menasihatkan mengenai apa yang anda perlukan. Kalsium juga penting dan anda kini memerlukan sebanyak dua kali ganda jumlahnya sehari berbanding sebelum ini.

Tanyalah doktor anda mengenai multivitamin khas untuk kehamilan. Ia seharusnya mengandungi asid folik, vitamin D, zat besi dan kalsium. Dapatkan juga multivitamin yang mengandungi vitamin C, vitamin D, vitamin-vitamin B seperti B6 dan B12, potasium, zink dan vitamin E.

Jangan ambil sebarang vitamin tambahan yang mengandungi retinol iaitu vitamin A daripada unsur haiwan. Jika diambil dalam kuantiti yang banyak, retinol boleh menjadi racun kepada bayi dalam kandungan. Walau bagaimanapun, vitamin A daripada unsur tumbuh-tumbuhan (karotin) adalah selamat. Selain itu, jangan ambil vitamin dan mineral megados (megavitamin) kerana ini boleh membahayakan bayi.
sumber :babycenter

 Adakah multivitamin dari Shaklee selamat ?

Multi-vitamin dari shaklee dikenali juga sebagai vita-lea. Tablet vitalea menagndungi 30 nutrisi lengkap. Ia diformulasikan secara komprehensif dan sangat seimbang. Bahagian luarnya disaluti dengan serbuk nutrisi spirulina

Jom tengok keratan rentas vitamin vita-lea diantara brand S
vitalea dan spirulina
 kredit gambar pada satu nutrition

Fakta nutrisi yang terdapat dalam vita-lea terdiri daripada kombinasi vitamin - vitamin ini :

fakta nutrisi vitalea

 Vitalea juga mengandungi vitamin A dalam membantu memberi kesihatan mata, kulit, anti -oksida, melawan kanser, mencegah rabun malam, membantu tumbesaran, kuatkan kerangka tulang, gusi, gigi, sistem respiratori, sistem imun dan rambut yang sihat

Walaubagaimanapun vitamin A yang terdapat didalam vitalea adalah diekstrak daripada sayuran dan buah. Dimana dalam tablet vitalea terdapat 12 vitamin dan 7 mineral penting sebagaimana yang disarankan oleh RDA

Shaklee adalah peneraju pertama vitamin ; ia selamat, berkesan dan mesra alam

Shaklee bermula dengan alam semulajadi. Shaklee mencari diseluruh dunia untuk sumber bahan - bahan semulajadi yang terbaik. Lebih 350 ujian keatas setiap bahan baru untuk logam berat, racun perosak atau mana - mana ratusan bahan cemar lain yang berbahaya telah diuji terlebih dahulu. Dan shaklee juga terus menjalankan lebih 83,000 ujian kualiti setiap tahun untuk menjamin ketulenan dan keselamatan setiap produk.

Secara teknikal, produk shaklee tiada bahan - bahan yang diharamkan, tiada pewarna, tiada lemak trans dan tiada pemanis tiruan atau perisa. Shaklee tidak menggunakan haiwan sebagai bahan ujian. Malah pembungkusan produk shaklee adalah selamat dan bebas daripada biophenol toksin - phthalates dan dakwat toksik.

Shaklee dijamin 100% selamat untuk digunakan

Tambahan maklumat daripada babycenter juga kepada ibu yang mengandung dan ingin membeli suplemen ..

Bincanglah dengan doktor anda mengenai suplemen khas untuk anda sekiranya anda:
  • seorang vegetarian tegar;
  • menghidap kencing manis atau diabetes gestasi;
  • mengalami praeklampsia;
  • menghidap anaemia;
  • pernah melahirkan bayi dengan berat badan kelahiran yang rendah.

 

Di manakah saya boleh mendapatkan multivitamin pranatal?

 

Anda boleh membeli suplemen pranatal di farmasi, pasar raya dan kedai dalam talian. Doktor anda akan mengesyorkan suplemen kepada anda jika beliau berpendapat anda memerlukannya atas sebab-sebab kesihatan. Selain itu, anda boleh berjimat dengan membeli suplemen jenama sendiri (jenama yang dikeluarkan oleh pasar raya atau kedai itu sendiri). Ramai doktor dan bidan yang setuju bahawa jenama sendiri berkesan, sama dengan jenama terkenal.

Sebelum membeli suplemen pranatal, baca labelnya dan pastikan anda faham apa kandungan setiap suplemen itu.
sumber : babycenter

Jom, pilih vitamin semulajadi ; yang disahkan 100% selamat

Sebagai penutup entry hari ini ; saya suka berkongsi testimoni ibu yang mengandung dan mengambil vitamin shaklee dalam diet seimbang ibu hamil. Jom tengok apa kata mereka ;

mutivitamin ibu mengandung


Melalui pembelian produk shaklee daripada saya, kamu akan diberi consultation secara percuma. Penting tau consultation ni, sebab ada sesetengah customer hb nya tetap rendah semasa mengandung walaupun dah ambil suplemen. Cara pengambilan yang tidak betul punca suplemen tidak dapat memberi kebaikan yang menyeluruh pada badan kita.

Jangan segan - segan nak whatsapp nombor ini ya

pengedar sah shaklee desaru johor

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...