Friday, June 21, 2013

Saya masih terkesima


Semalam masa berbuka puasa di pasir gudang, datang sorang budak minta derma (tengok - tengok dia pegang resit Pusat Tahfiz amal) ;

Respon pertama :


“Sengih memanjang je saya (sebab saya dah tau pusat tahfiz ni menipu ; banyak dah keluar internet. Boleh baca di sini ulasan Mazidul)

Respon kedua :

Saya :  “dik, sapa yang suruh minta derma ni? Cikgu yang suruh ye?”
Adik tu : tak lah, cikgu tak suruh pun, x de sapa – sapa yang suruh
Saya : adik dari mana?
Adik tu: saya dari negeri Sembilan, pusat tahfiz ni di Kedah
Saya : dah lama belajar kat situ?
Adik tu : dah 3 tahun
Saya : Boleh baca surah al-quran tak?
Adik tu : Eh! Saya sebenarnya baru je lagi bersekolah kat sana
“-‘ (cakap berdolak dalik lah adik ni, janganlah menipu. Tak baik dosa)

Respon ketiga :

Ambil gambar dia dulu . Snap 2 kali, rilek je budak ni, macam tak de rasa bersalahpun dia. 
Hairan betul lah saya, motivasi apa yang cikgu dia bagi sampai dia sanggup buat semua ni.


*Masa ni suami saya dah hulurkan RM5 (alaaa… penat bagi signal kat suami nak bgtau pusat tahfiz ni menipu)

Saya teruskan dengan Respon keempat :
Saya : Mmmm, x pela suami saya dah bagi. Tapi saya nak bgtau, dik dah ramai kata pusat tahfiz ni menipu. Sebenarnya pusat tahfiz ni tak wujud. Dah keluar banyak kat internet
Adik tu : Tak lah, kalau tak percaya cuba tengok gambar ni. Sambil menunjukkan saya gambar tembok pusat tahfiz, gambar sekolah dan sekumpulan pelajar bertudung sedang baca al-quran
Saya : Kalau macam ni semua orang boleh buat.
Adik tu : tetap tak puas hati, nak menegakkan benang yang basah sambil beri resit ni, dan berlalu pergi
Saya : kirim salam sama cikgu awak ye

Adik tadi terus hilang dari pandangan …




Dalam kotak fikiran saya:

Pertama : *sebenarnya, saya tak menyangka saya pernah buat ulasan pasal pusat tahfiz ni (klik sini pasal ulasan tu) tetiba ia betul – betul hadir dalam hidup saya.

Kedua : *saya berfikir, apakah mesej yang Allah nak beri pada saya : saya masih terkesima

Ketiga : Boleh tak anda semua bantu saya ? saya teringin nak tahu. Adakah ada kaitan apa yang kita tulis sehari – harian dalam hidup kita ni akan jadi sebenar – benarnya ?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...