Saturday, June 22, 2013

Perlu kah payung sebelum hujan?

"saya suka mengingatkan isteri - isteri ; jangan terlalu yakin pasangan kita akan hidup pada hari esok. (kita tak tahu ajal maut ditangan tuhan). hargai suami kita. berapa ramai diantara kita yang minta maaf sebelum tidur dengan suami. jangan sampai, bila suami kita sudah meninggal baru kita menyesal dan menangis tersedu - sedan"


Prof. Dr Muhaya, di slot Jangan Terlalu Sayang TV9 malam tadi

"saya masih ingat ketika abah saya meninggal ketika itu, mak seperti hilang punca"


Pn. Norita Idris (sifu saya)

Bait - bait kata - kata ini, jika diselusuri dengan dalam, memang meninggalkan mesej yang sangat jelas.

Lama - kelamaan, saya mangkin yakin kenapa saya jalankan bisness ni. Tapi tetap tidak lari dengan matlamat asal "buat perniagaan kerana nak pahala sunnah Nabi Muhammad SAW"
 Hari ini saya mungkin hidup mewah (*mewah ker ?). Tak lah mewah, tapi senang sikit. Syukur alhamdulillah. Kesenangan hari ini semuanya perkongsian harta sepencarian suami isteri. Suami jalankan tanggungjawab memberi nafkah zahir pada kami anak beranak. Isteri bantu sikit - sikit suami setiap bulan. Senang jugalah kehidupan kami anak beranak. Alhamdulillah.

Tapi, bila saya selusuri makna kata - kata diatas dan saya sintesis kan dalam hidup saya ni, saya dah nampak hala tuju saya. Saya mangkin jelas. Jika saya fikirkan semula, tanpa bantuan suami saya, saya tak mampu senang macam hari ni. Saya memang wanita bekerjaya dan ada pendapatan isteri. Tapi saya cuba bayangkan kalaulah saya kena bayar bil elektrik sendiri, bayar bil air sendiri, bayar bil telefon sendiri, bayar ansuran rumah sendiri, beli pampes guna duit sendiri, beli beras sendiri, beli minyak kereta sendiri, bayar untuk pendidikan anak sendiri. tu belum anak minta mainan saya kena keluarkan duit sendiri.Semuanya sendiri tanpa bantuan suami. emmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm (*mengeluh panjang rasanya).Cukup memang cukup, tapi mungkin dah tak dapat dah nak selalu makan kat luar, bawa parent dan anak - anak jalan - jalan

Alahai .... ... kenapala baru terbuka hati sekarang nak buat side income dengan shaklee. Senang je rupanya bisness shaklee ni. Cuma kena update FB dan blog aje rupanya. Modal permulaan pun rm75 j. Daripada menggunakan FB dengan update status yang bukan - bukan (*rugi bayar internet je)

My husband, thank you for supporting me to do this bisness. Semoga allah panjangkan usia suami ku, diberi kesihatan yang baik dan diberi rezeki halal secara melimpah ruah kepada mu suami ku..



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...