Wednesday, June 5, 2013

Jangan beri anak anda meal shake (sebab ia berasaskan soya)


Meal Shake Shaklee adalah makanan tambahan yang saya berikan kepada anak saya sebagai supplemen untuk memastikan nutrien dalam badannya dipenuhi. Mengikut buku panduan nutrisi shaklee, meal shake Shaklee menyediakan hidangan lengkap dan asid amino serta nutrisinya mudah diserap untuk kegunaan seharian. Ia diperbuat daripada bahan semulajadi – buah – buahan, sayur – sayuran, kacang soya, lactalbumin (sejenis susu) dan lain –lain.”

Meal shake shaklee mengandungi soya?

Eee soya tak bagus la. Nanti boleh sebabkan kanser dan kemandulan. Ni semua agenda barat. Berbaliklah kepada makanan sunnah Nabi Muhammad SAW.

Pernahkah anda diajukan dengan perkataan ini. Ya, saya pernah. Sangat kontroversi. Tapi saya tak marah. Terima kasih, kerana ayat anda itulah beri saya idea untuk menulis pagi ini. Apa yang saya buat, memula saya cari bahan dan baca dan fahamkan. Sudah tentulah bacaan yang meningkatkan keyakinan saya ditulis oleh doktor (yang ada pengetahuan dalam bidang perubatan) atau jurnal yang sudah disahkan kesahihannya. Tapi malangnya saya masih belum jumpa jurnal berkaitan soya. Tapi saya jumpa penulisan Dr Zubaidi (pegawai perubatan yang selalu menulis mengenai kesihatan dan rawatan di blognya). Penulisan beliau adalah fakta, kerana setiap ayat yang ditulis adalah hasil bacaannya pada rujukan yang sah.

Adakah kacang soya boleh menyebabkan kanser?

”Ramai saintis beranggapan bahawa pengamalan produk berasaskan soya tidak memberikan kesan yang positif atau negatif kepada kanser payudara. Banyak kajian yang perlu dijalankan bagi membuktikan dakwaan sama ada soya akan menyebabkan kanser payudara atau soya boleh mengelakkan kanser payudara”

Saya berpendapat bahawa kanser payudara ini lebih kepada penyakit genetik yang tidak dapat dikawal oleh mana – mana wanita. Ianya penyakit yang bukan dicari atau diminta. Hanya Kuasa Allah SWT sahaja yang dapat menjauhkan kita dari musibah ini.

Boleh baca kenyataan penuh Dr Zubaidi di sini 

* siapa yang ada statistik pesakit kanser, boleh beri pada saya tak ? Saya nak tengok adakah Johor menunjukkan nilai tertinggi kerana orang jawa memang makan makanan yang berasaskan soya (tempe)

Adakah kacang soya menyebabkan kemandulan?

Tidak ada banyak kajian mengenai ini. Namun ada yang berpendapat bahawa di negara pengeluar soya pun di mana pengambilan soya dalam diet pemakanan amat banyak sekali, kadar kelahiran tidak berkurang berbanding negara lain yang tidak mengamalkan pemakanan soya. Dalam erti kata yang lain, tiada kajian yang sah menunjukkan soya memberikan kesan kemandulan.

Namun ada beberapa kajian yang cuba mengaitkan pengambilan soya dalam pemakanan akan mengurangkan kesuburan wanita. Kajian yang diterbitkan oleh  American Journal of Clinical Nutrition, menyebut  pengambilan soya yang tinggi akan memanjangkan kitar haid , mengurangkan FSH dan mengurangkan LH.

Namun begitu kita harus faham bahawa kandungan soya yang terlalu tinggi sebegitu, mustahil diamalkan oleh kita.

Kajian oleh American Family Physician dalam majalah rasminya memberitahu bahaya pengambilan soya dalam makanan tidak seharusnya dianggap punca utama kemandulan bagi wanita. Ini adalah kerana kemandulan mempunyai pelbagai sebab dan pengambilan soya hanyalah faktor kecil yang menyebabkan kemanduan itu.

Kajian di American Journal of Clinical Nutrition menyatakan pengambilan soya tidak mendatangkan kemudaratan kepada kesuburan, malah tidak menjejaskan peluang untuk mengandung dan melahirkan anak.

Baca huraian penuh Dr Zubaidi di sini 

Menurut Dr Zubaidi lagi

Kesimpulannya, pengambilan soya secara sederhana semestinya digalakkan dan ianya tidak akan memberikan kesan kemandulan. Pengambilan secara berlebihan mana-mana makanan juga tidak digalakkan, termasuk pengambilan soya. Harus juga diingatkan soya juga memberikan kesan positif yang lain pada tubuh dalam aspek kesihatan secara menyeluruh.
Islam sendiri sudah menetapkan garis panduan agar makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang. Pengambilan makanan yang berlebihan tidak digalakkan didalam islam. Kerana mengambil makanan dalam kuantiti banyak adalah amalan buruk kerana ia memberatkan organ dan sistem pencernaan sehingga ia lemah dan tidak mampu mencerna secara teratur dan berkesan.

Makanan dalam jumlah yang banyak menyebabkan pelbagai penyakit. Nabi Muhammad ada menyebut ‘perut adalah tempat bermula pelbagai penyakit’. Sunnah Rasulullah SAW adalah makan makanan yang halal dan baik untuk kesihatan, sebagaimana Allah berfirman dalam surah al-Baqarah:

Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu” (2:168)

Makanan yang baik adalah makanan yang halal dari segi sumbernya dan terbaik dari segi kualitinya, yakni mempunyai zat yang mencukupi. 


Persoalan : berbaliklah kepada sunnah makanan Nabi Muhammad SAW

Pandangan saya : Saya tidak menolak sunnah makanan Nabi Muhammad SAW ... Malah saya amat mengalakkan agar pemakanan suplement shaklee diiringi dengan pemakanan sunnah Nabi. Saya sendiri minum susu kambing dengan supplement shaklee semasa berpantang anak kedua saya. Boleh baca di sini

Bagi resepi mealshake, anda boleh campur saja blended kurma dengan mealshake jika kita mahu. Atau jus delima dengan mealshake. Tiada tentangan dalam pemakanan tersebut.

Bolehkah saya memberi analogi yang cukup mudah mengikut pandangan saya :

Nasi adalah sumber karbohaidrat dan dimakan oleh kita setiap hari. Sedangkan nasi tidak disenaraikan seperti kurma, madu, buah delima, habbatus sauda dan lain - lain. Adakah kita akan menolak sepenuhnya untuk tidak makan nasi ?. Islam sendiri menyatakan kita boleh makan apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, justeru sebenarnya kita boleh makan nasi, tapi kita tidak digalakkan makan nasi secara berlebih - lebihan. Kerana makanan yang berlebihan akan mengundang penyakit. Begitu juga dengan supplement shaklee. Ya memang bagus ambil supplement shaklee pada masa yang sama kita makan kurma, madu, habbatus sauda, susu kambing dan lain - lain. Saya sangat menggalakkan.

Kepada anda yang memberi Meal shake shaklee sebagai supplemen kepada anak anda, pastikan anda memberinya mengikut sukatan yang betul:

*1 tahun kebawah tidak digalakkan mengambil meal shake shaklee
  1. 1 hingga 3 tahun - 1 sudu kecik 2-3 kali seminggu
  2. Kanak-kanak berumur 4 tahun ke atas (Anak-anak yang lebih aktif dan terdedah dengan ramai orang terutamanya yang sudah ke tadika) - 1 sudu besar setiap hari
  3. Golongan dewasa – 1 sudu besar 1-2 kali sehari

 Salam Sayang semua

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...