Monday, June 10, 2013

My experience with prolonge JAUNDICE

Jaundis merupakan keadaan yang kerap berlaku pada bayi baru lahir. Ia berlaku apabila paras bilirubin dalam darah melebihi paras normal. Bilirubin dihasilkan apabila sel-sel darah merah yang lama pecah. Bagi bayi baru lahir jaundis boleh diketegorikan kepada:

  1. Jaundis fisiologikal
  2. Jaundis patologikal
  3. Jaundis yang berpanjangan (prolonged jaundice)
Jaundis fisiologikal biasanya berlaku pada hari ke 3 atau ke 4 selepas lahir dan disebabkan sel-sel darah merah lama yang pecah dan keadaan hati yang belum cukup matang untuk megeluarkan bilirubin secara efektif dariapada badan.

Jaundis patologikal adalah disebabkan penyakit atau keadaan abnormal badan dan boleh berlaku pada hari pertama lagi.

Jaundis selepas bayi berumur 2 minggu adalah diketogorikan sebagai jaundis yang berpanjangan. Jaundis sebegini memerlukan ujian darah dan air kencing bagi memastikan punca kenapa bayi tersebut masih kuning selepas 2 minggu.

Sumber : (Dr Saiful (Pakar Kanak-Kanak / Paediatrician)) klik sini untuk blog Dr

Kaum ibu yang pernah mengalami anak sakit kuning a.k.a Jaundis mesti memahami keadaan ini :



Saya bersama anak sulung saya (arsyad aiman) ketika menghadapi saat - saat prolong jaundis. Ujian yang paling besar buat saya. Ketika sakit bersalin belum pulih, terpaksa ditahan diwad dengan lama kerana bayi dihidapi penyakit prolong jaundis. Tinggal di wad bukanlah suasana yang sungguh menyeronokkan. Keadaan yang tidak selesa, diri sendiri yang tidak terurus, tiada siapa yang dapat selalu membantu dikala ini meskipun suami, tidak tidur sepanjang malam. Tu belum menangis sedu sedan bila nurse kerap kali ambil darah pada anak saya. Check itu ini. Bila kuning dah turun, sakit lain pula datang. Sebab tinggal dihospital dalam tempoh yang lama menyebabkan kebarangkalian berjangkit dengan pesakit lain adalah tinggi. Ye la, hospital kan tempat semua orang sakit berkumpul. Sungguh mencabar. Ketika ini, saya masih belum dipertemukan oleh Allah dengan shaklee. Melawan rasa keletihan yang melampau dengan kudrat yang ada. Proses recovery luka bersalin mengambil masa yang sangat lama. Ketika anak saya 5 bulan (saya masih sakit jika memakai seluar yang sedikit ketat dibahagian pinggang). Akhirnya saya gagal menyusukan anak saya secara eksklusif sekurang - kurangnya 6 bulan

Ibu - ibu, saya harap anda semua tidak menghadapi saat - saat getir ini seperti saya. Menghadapi anak sakit kuning yang panjang dan ditahan diwad  dalam tempoh yang lama adalah saat yang paling menyakitkan. Buatlah pilihan yang terbaik. Set berpantang shaklee adalah pilihan yang terbaik kerana selepas bersalin ibu - ibu sebenarnya memerlukan protein dan vitamin bagi memastikan luka bersalin cepat sembuh.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...