Saturday, June 1, 2013

Petua Pemulihan Selepas Bersalin


Dihujung - hujung kehamilan, salah satu perkara yang difikirkan satu kewajipan adalah set untuk berpantang. Selalunya ibu - ibu memilih jamu sebagai pilihan dalam penjagaan semasa berpantang. Pengambilan jamu dalam bentuk luaran selalunya tidak dilarang. Tetapi pengambilan jamu dalam bentuk pemakanan sebenarnya tidak digalakkan. Kenapa ?


(1) Bahan kandungan

Jamu : Ada di antara bahan di dalam jamu tidak diketahui sumbernya terutama jamu kampung malah kesan untuk jangka panjang juga tidak pasti.

(2) Khasiat dan penyerapan oleh badan

Jamu : Jamu juga mempunyai khasiat namun bentuknya yang komplikasi memerlukan badan untuk mengurai bahan jamu kepada bentuk yang boleh diserap oleh badan terlebih dahulu dan mengambil masa untuk badan menyerap khasiat.

(3) Kesan kepada bayi

Jamu : Secara asasnya, jamu adalah bahan makanan yang panas dan ibu perlu memantau keadaan bayi samada mengalami cirit birit atau tidak. Malahan kebanyakan jamu boleh meningkatkan risiko JAUNDICE kepada bayi.

(4) Waktu pengambilan selepas bersalin

Jamu : Ibu yang bersalin secara caesarian tidak digalakkan untuk ambil jamu malahan ibu bersalin normal pun diminta untuk mengambil jamu 2 minggu selepas bersalin.


Jadi apalah alternatif terbaik bagi menggantikan jamu sebagai set untuk berpantang?. 

Pengambilan vitamin semasa dalam pantang adalah jawapannya. Ibu - ibu selepas bersalin sebenarnya memerlukan makanan yang mengandungi protein dan vitamin lain dalam pemakanan seimbang bagi memastikan pemulihan luka bersalin dapat berlaku dengan baik. Berikut adalah artikel yang menyokong kenyataan saya. Dipetik dari harian metro bertarikh 29 Mei 2013

petua pemulihan selepas bersalin
Apakah pilihan vitamin yang bagus bagi ibu - ibu semasa dalam pantang ?

Pemilihan set bersalin Shaklee adalah pilihan yang terbaik. Kenapa ? 

Pertama sekali kerana tiadanya silika gel seperti dalam rata2 botol vitamin. Ini menandakan ianya asli dan bukan sintetik (tiruan). Vitamin Shaklee tidak mempunyai perasa tambahan, pengawet tambahan malah tiada bahan tambahan yang tidak diperlukan oleh badan. Tambahan pula kelebihan Shaklee ialah kerana ianya telah lebih 50 tahun berada dalam pasaran Malaysia (tiada apa yang ingin diragukan : lebih setengah abad)

Selain itu yang sangat istimewa dalam set bersalin ini adalah :

B complex (*memberi tambah nilai dengan menyebabkan ibu GEMBIRA : tiada dalam set berpantang yang lain)
Ia juga perlu dalam penghasilan sel darah merah di samping ia membantu menstabilkan hormon badan manusia. Kekurangan  B complex boleh menyebabkan ibu yang di dalam pantang mengalami gangguan emosi atau lebih dikenali sebagai meroyan. B complex sangat penting membantu kita menjadi bertenaga dan emosi turut lebih seimbang.
Vitamin - vitamin lain yang ada dalam set berpantang ialah :


Vitalea with iron formula
Memandangkan ibu2 kehilangan banyak darah sewaktu melahirkan maka ibu2 perlulah memastikan pengambilan makanan yang seimbang dan berkhasiat agar dapat menggantikan semula darah yang keluar semasa proses melahirkan. Zat besi sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. Kekurangan zat besi boleh menyebabkan ibu kelihatan pucat, letih , lesu dan tak bermaya. Bagi ibu yang mempunyai niat menyusukan anak perlulah memastikan pengambilan zat besi dititikberatkan agar pertumbuhan dan pembesaran anak adalah sangat baik.

Vitamin C 500mg sustained release
Vitamin C Shaklee adalah berkonsepkan pelepasan masa. Ia akan melepaskan vitamin c secara sedikit demi sedikit mengikut keperluan badan. Memandangkan vitamin C adalah jenis vitamin larut air maka konsep pelepasan masa ini sangat bagus demi memastikan badan kita sentiasa cukup vitamin c dalam meningkatkan antibodi secara berterusan. Vitamin C sangat perlu dalam membantu badan pulih dari proses kelahiran.

Zinc
Ianya adalah antara galian yang sangat penting dalam membantu proses pemulihan. Zinc membantu mempercepatkan proses baik luka dalam badan kita. Ikan haruan antara makanan yang kaya dengan zinc. Pengambilan zinc bagi ibu yang menyusu turut memberi kesan pada bayi di mana ia membantu anak yang disusukan membesar dengan baik dan mengikut graf pembesaran bayi.


Anda boleh juga tengok testimoni ibu yang telah menggunakan set ini di sini

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...