Sunday, January 26, 2014

Organik atau diubah secara genetik (GMO) ?


Saya tak pernah check pelekat pada buah....perangai saya yang selalu ; bila nampak buah terus target nak pilih buah yang gemuk - gemuk, bersinar - sinar.. kalau dapat rasa free lagilah saya suka...he he he.. :-) ..bergurau je...

ok, lah .. lepas ni mari check code pada sticker buah ...

kod sticker pada buah

 kalau boleh tanam epal dalam pasu seronok juga ..:-)..confirm semulajadi

1) Jika hanya ada 4 digit nombor pada pelekat, itu bermakna buah tersebut ditanam secara konvensional atau tradisional, dengan penggunaan racun serangga. Jadi pastikan buah-buahan atau sayuran dicuci bersih sebelum dimakan.
2) Jika ada 5 digit nombor pada pelekat dan nombor itu bermula dengan 8, ini bermakna produk itu sudah diubah secara genetik (GMO).
3) Manakala jika ada 5 digit nombor pada pelekat dan nombor bermula dengan 9, itu bermakna produk itu ditanam secara organik (tanpa racun serangga dan bukan GMO) jadi ia lebih selamat dimakan.

saya rujuk di sini 

nak makan buah pun kena pilih yang semulajadi dan organik, apatah lagi vitamin.. tapi ada beza tau vitamin semulajadi dan vitamin organik..

yang pastinya vitamin semulajadi lebih baik dari vitamin organik..macamana tu ye...?.. next entry saya akan share perbezaan vitamin semulajadi, vitamin organik dan vitamin sintetik

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...