Friday, October 11, 2013

Berjihad dengan susu ibu

alhamdulillah...entry diwaktu pagi..mood berada dalam gelombang yang sungguh bahagia dan sangat membahagiakan..

entry pagi ini adalah tentang breastfeeding .. entry yang tidak pernah dijemu ditulis ..

emmm, sejak kebelakangan ini set breastfeeding shaklee semakin mendapat permintaan yang sangat tinggi..alhamdulillah ramai ibu - ibu yang berusaha menyusukan anak dengan susu ibu sebagaimana saranan dalam islam selama 2 tahun..

sebelum entry menjadi panjang , salah satu best seller supplement shaklee (set breastfeeding)
breastfeeding

Hakikatnya, majoriti ibu - ibu zaman kini adalah ibu bekerjaya..yang menuntut kepada energy yang banyak, kesihatan yang baik, hormon bahagia kerana bidang tugas kerja itu sendiri kadangkala sangat mencabar kredibiliti sebagai seorang ibu.. Buat 2 tugas yang banyak setiap hari..waktu pejabat menggalas KPI tugas kerja..waktu luar pejabat, menggalas KPI tugas sebagai seorang ibu,menyusukan anak dan menjadi seorang isteri.. alhamdulillah, mari kita buat kedua - dua tugas ini sepenuh hati..agar kita capai kedua - dua KPI tersebut

sebelum bercerita bagaimana set breasfeeding shaklee terbukti membantu ibu menjayakan penyusuan, saya nak share dengan anda semua a very interesting artikel iaitu "berjihad dengan susu ibu"

Q : Usatazah, saya bercadang untuk berjihad fisabilillah. Apa amalan terbaik untuk saya jihadkan?
A (jawapan ustazah) : Jihad bukan hanya berperang. Apa kata puan berjihad dengan susu ibu ?

*Ma sha Allah .. besar sungguh pengorbanan ibu yang menyusukan anak..sehingga boleh dikategorikan sebagai jihad !
 berjihad dengan susu ibu
sumber : majalah SOLUSI, sept 2013
berjihad dengan susu ibu
artikel ini menyebut :

"kalau sebelum ini puan sanggup dan mampu untuk berjihad hamil 9 bulan 10 hari, maka apalah sangat dengan berjihad untuk menyusukan bayi. Jihad dengan susu ibu bagi menunjukkan tanda kesyukuran selepas melahirkan anak.. "

 3 kewajipan wanita bergelar isteri dan ibu untuk berjihad kepada Allah:

  • Makanan pelengkap
 wanita itu dikira berjihad jika dia ingin menyusukan bayi sehingga berumur genap 2 tahun. Selain mengandungi nutrisi seimbang, komposisi air yang bersih tanpa kurang adalah sebanyak 90% pelengkap makanan bayi. Ia sekaligus mempercepatkan pertumbuhan sel otak dan perkembangan sistem saraf dalam tempoh tersebut
  • Untuk penjagaan kesihatan
Jihad ini boleh memupuk kasih sayang utuh selain mudah dihadam, mengandungi antibodi tinggi bagi menghalang kembung perut, alahan, radang, masalah jantung, pernafasan serta komplikasi penyakit kronik lain. sekaligus dapat mencegah daripada jangkitan kuman, virus, kanser dan risiko penyakit.
  • Semata - mata kerana Allah
Jihad ini tidak dijanjikan dengan sebarang habuan tetapi lebih kepada tautan kasih ibu sayang bayi. Bahkan, seseorang itu berjihad semata - mata kerana Allah.

a very interesting pie chart yang dikongsikan tentang kesan jihad susu ibu
kuasa susu ibu

kuasa susu ibu ni bukan sesuatu yang boleh kita lihat kesannya pada fizikal dan intelektual anak sahaja. Tapi yang sangat penting adalah pada spiritual anak.. ini lah part yang paling penting sehingga dalam carta ini menunjukkan pembahagian propotion pie kedua terbesar selepas intelektual iaitu spiritual !..

"jalinan ibu dan anak sewaktu menyusu akan memudahkan tarbiyah diterapkan bagi melahirkan hamba rabbani"

*Ma sha Allah..hebatnya allah dalam pemberian anugerah ini

Breastfeeding menjadi lebih mudah dan menyeronokkan bila ibu bertenaga, sihat dan perasaan ibu bahagia.. 

Bagaimana shaklee membantu ibu yang menyusukan anak ?

 Energizing Soy Protein (ESP)

Protien adalah binaan asas kepada sel. Seluruh tubuh kita terbentuk dari protien. 
Memang benar protien boleh di dapati dari ayam, daging, telur dan sumber kekacang namun sangat sukar kita nak pastikan kita boleh mendapat 9 essential asid amino yang sangat penting tetapi tidak boleh dibuat oleh badan. Selain itu pengambilan sumber protien yang berlebihan dari makanan harian turut mendedahkan kita dengan risiko lemak/ kolestrol. Keperluan protien yang mencukupi membantu penghasilan susuibu dengan kadar dengan syarat ibu memenuhi 3 syarat penyusuan.

Vitalea 

Vitalea adalah multivitamin yang sangat lengkap dengan zat besi. Penting untuk pembinaan sel darah, supaya ibu tidak pitam dan anak membesar dengan sihat.

B complex  

B complex lengkap dengan biotin dan folic asid yang sangat perlu untuk pembentukan sel darah merah yang sihat dan secara langsung membantu anak membesar dengan sihat. Si ibu akan turut rasa lebih tenang dan mudah mengawal tekanan perasaan.

Vitamin C 

Vitamin C perlu untuk peningkatan sistem imun oleh tubuh. Mamandangkan ia adalah vitamin yang larut air, ia mudah musnah apabila kita berpeluh, terdedah dengan matarhari dan apabila kita stress. So pengambilan vitamin C sangat la penting.
 

Ostematrix 
Ostematrix adalah kalsium , magnesium dan lengkap dengan Vitamin D. Tanpa vitamin D yang mencukupi ia boleh mengganggu penyerapan zat kalsium itu sendiri. Ianya juga bukan hanya dari kalsium karbonat semata-mata dan ini adalah sangat bagus kerana mengurangkan risiko batu karang dan sembelit. Kalsium perlu bukan hanya untuk gigi tetapi untuk pembinaan sel darah . Sebab itu apabila badan kurang kalsium, ianya akan diambil dari tulang dan ini akan memberi risiko kepada ibu yang melahirkan dan menyusu kekurangan kepadatan tulang dan akhirnya mendapat risiko osteoporosis iaitu kerapuhan tulang.
sumber : anakkuwiraku blog

 breastfeeding mother ; jangan mengaku kalah, berusaha secara fizikal dan rohani supaya kita dapat lahirkan insan rabbani..

salah satu testimoni ibu yang mengambil set breastfeeding shaklee

sumber testimoni : ummiaisyahdina.blogspot
susu ibu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...