Tuesday, October 29, 2013

Menjaga berat badan oleh Prof Dr Muhaya

Saya sedar sejak akhir - akhir ni permintaan set menurunkan berat badan shaklee melambung - lambung tinggi.. sehingga kan sesetengah vitamin out of stock di cawangan shaklee .. alhamdulillah, ramai pengguna telah membuat kajian dengan baik dan memilih supplement yang tepat untuk menjadi lebih sihat disamping menurunkan berat badan .. syukur...semoga niat kita semua menjaga berat badan adalah dengan tujuan ini


"jaga berat supaya sihat tubuh badan dengan niat ubudiyyah kepada Allah, dapat sujud sehingga keakhir hayat..."
dipetik dari kata - kata Prof Dr Muhaya dalam segmen aspirasi

Sebelum saya berkongsi tips - tips penting dari Prof Dr Muhaya bagaimana menjaga berat badan, suka saya menulis perkataan ini, tagline yang sangat singkat dan sangat mendalam maknanya

Set kurus Shaklee : "Keep Muscle You Have, Burn Fat You Don't Need, Lose Inches You Don't Want"dan "Give Nutrien Your Body Need"
Set kurus jenama lain : "Makanan mengenyangkan supaya boleh skip waktu makan..bila kurang makan nanti jadi lebih kurus"

ok, lets read tips penting menjaga berat badan dari Prof Dr Muhaya


Kenapa kita perlu jaga berat badan ? 

  • Untuk elak sakit lutut ketika diusia tua
"salah satu faktor utama orang sakit lutut ialah badan yang terlampau berat.. bayangkan meja yang penuh sarat dengan atas barang, kakinya kecil..maka akan rosaklah kaki meja..sendi yang paling banyak kita guna adalah lutut..sebab kita selalu berdiri..seluruh keberatan tu tertumpu kepada lutut..jadi kalau berat badan tak dijaga, masa muda ok..tapi bila tua akan dapat sakit arthiritis, sakit lutut dan sebagainya"

  • Sebagai kesihatan dan kecantikan 
"Berat badan ni ada orang melihat sebagai kesihatan dan ada orang melihat sebagai kecantikan..tapi sebenarnya bila kita sihat kita akan cantik..tak guna kita cantik jika kita tidak sihat.."

Bagaimana formula menjaga berat badan yang betul ?

Jumlah masuk mesti sama dengan jumlah keluar
MASUK = KELUAR
jangan masuk banyak dan keluar sikit
  • Tips satu
Bakar kalori dengan cara pergerakan, senaman dan sebagainya
  • Tips dua
KARBOHAIDRAT : "cara makan kita bagaimana? : berat badan naik kerana karbohaidrat yang tinggi.. kalau orang islam dia tak minum beer jadi (rice bally)...kalau orang bukan islam beer bally....orang islam makan nasi terlampau banyak (rice bally)..zaman dulu makan nasi banyak, tapi buat aktiviti banyak..zaman sekarang, makan nasi banyak tapi buat aktiviti sedikit..jumlah masuk tidak sama dengan keluar"
  • Tips tiga
GULA : "racun utama dunia adalah GULA..kita hanya perlu gula sebanyak 25g sahaja setiap hari..bila kita tak makan gula kita boleh hilang 1/2 hingga 1 pound seminggu berat badan..gula ni kalori tinggi nutrisi 0...gula boleh menyebabkan ketagihan..gula juga boleh menyebabkan penyakit mental..gula akan merosakkan gigi...bila gula yang banyak dalam badan (hati tak boleh handle gula dan ditukar kepada lemak dan tersumbat kepada jantung, saluran darah, kalau perempuan pergi kepunggung, sebab itu ia jadi mangkin besar..kalau lelaki akan pergi ke perut..jadi buncit)..

Gula tersembunyi terutama dalam minuman 3 in 1 (bahaya)..bila kita minum 3 in 1 kita tak tahu berapa banyak gula yang diletak oleh manifacture..kita tak ada pilihan...terus kita minum semua..tapi bila kita minum kopi biasa, kita akan pilih sama ada nak letak 1/2 sudu gula atau 1/4 sudu....


"dan pilihan kita menentukan tahap kesihatan kita.."...audit diri kita, tengok tahap gula, kegemukan kita dan kesihatan kita.. tengok pilihan yang kita dah buat 15 tahun yang lalu....ubah pilihan..nak makan gula banyak dan cucuk insulin masa tua atau nak kurangkan makan gula dan sihat akan datang?"

*Takutnya, dengan gula macam letak racun dalam badan sendiri..
  • Tips tiga
STRESS : "bila stress kita akan keluarkan hormon streoid dan hormon *colecechkoadmin (betulkan jika saya silap taip)..hormon - hormon ni mengurangkan keupayaan untuk handle lemak..jadi kita akan lebih depositkan lemak berbanding pembakaran lemak
  • Tips empat
KURANG MINUM AIR : "minum air sentiasa...minuman terbaik, adalah air putih"...beli filter yang baik..siapa yang tidak berniat untuk beli filter yang baik, yang menentukan 70% komponen sel dari molekul yang baik, alangkah ruginyaaa

Prof kata : "sunnah nabi tak de sebut minum kopi pun..kenapa kita nak ikut cara barat..ikut sunnah nabi"
*minum air masak banyak - banyak
  • Tips lima
TABIAT PERBUATAN DAN TABIAT MAKAN & MINUM : siapa nak gemuk senang je (jangan breakfast, tak cukup tidur, tak cukup minum air dan makan jarang - jarang)...kalau yang nak kurus, mantapkan sarapan pagi ; banyakkan protein (telur,soya bean, quaker oat,madu dan yang sihat - sihat)..dan makan banyak kali..3 jam sekali..sikit - sikit..sebab dia akan bakar cepat...minum banyak air..minum air sebelum makan...jangan minum air lepas makan sebab kita dah ganggu enzim penghadaman kita.. cukup tidur (sebelum midnight dah tidur)

Tabiat perbuatan yang tidak elok : singgah kerestoran 24 jam, makan dan balik tidur (*eh betullah..kedai mamak 25jam pun ada dah sekarang ni memupuk tabiat makan lewat malam)

Tabiat orang gemuk : ambil nasi dulu banyak - banyak baru ambil lauk (orang kurus ambil lauk kemudian baru letak nasi, nasi sikit sahaja)
  • Tips enam
MAKAN BUAH DAHULU SEBELUM MAKAN : dalam buah ada gula buah namanya fructus..ia memberi tenaga.....bila makan buah selepas makan dia akan jadi asid
  • Tips tujuh
TINGKATKAN AMALAN ROHANI : ada 3 jenis makanan, iaitu makanan fizikal, makanan emosi dan makanan rohani..makanan fizikal adalah makanan yang kita makan, makanan emosi macam kasih sayang, penghargaan, makanan rohani adalah kebergantungan pada Allah SWT.. *nak kurus pun kena semak amalan kita pada Allah tau..

Orang yang selalu stress, frust menunggeng dia akan makan banyak..kalau makanan emosi kita kurang, kita akan makan makanan fizikal banyak..orang yang dekat dengan Allah, dia tak perlu makanan emosi..hatinya tenang, tak perlu penghargaan manusia, jadi dia akan kurang makan makanan fizikal ...

Check diri kita ..... muhasabah diri kita ..


Ada banyak lagi persoalan - persoalan bagus dari masyarakat luar yang dijawab oleh Prof ..kalau anda nak dengar boleh klik play ye ..

*video akan diupload kemudian

.. pilihan kita menentukan tahap kesihatan kita ...

Jadi perlu ke kita makan supplement shaklee untuk kurus ?

tak Perlu .. perlu .. tak perlu .. perlu ..
hubungi saya sekiranya mahukan jawapannya

kuruskan badan 
pilihan anda menentukan tahap kesihatan anda ...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...