Friday, October 11, 2013

Wahai wanita

Usah Persiakan satu pertiga Malam

artikel yang sangat menarik oleh Shahrul Zaman Lukman yang saya petik dari Majalah ANIS Bil 193, September 2013

Jam didinding menunjukkan angka lima... Langit masih lagi menggelap... Suasana berkeadaan tenang sunyi... Hanya kedengaran bunyian cengkerik... Mata yang berpisat - pisat dibuka perlahan - lahan... Selimut yang menutupi tubuh dikesampingkan.... Meninggalkan pembaringan menuju ke kama mandi. Pili dibuka, lalu mengalirlah air perlahan - lahan turun kelantai.....

sejuk..... ya memang sejuk ...

Tangan mula membasah... Disusuli muka dan anggota wuduk yang lain... Badan terasa segar. Hilang rasa mengantuk yang menemani dua pertiga malam tadi.....

sejadah yang berlipat dihamparkan....telekung yang tergantung dipakai......

lalu 

*
*
*
*
*
*
*
Lalu tangan diangkat bertakbir.. Allahu Akbar. Menunaikan solat malam mencari satu pengharapan dan pengampunan daripada Allah Azza Wajalla...

Bangunlah Berdoa

Solat malam pada satu pertiga malam, sesuatu yang perlu dilazimi. banyak kelebihan dan keberkatan saat ini. Waktu yang mustajab doa. 

"Tidak banyak manusia yang mampu melakukannya lantaran tiada kesedaran dan beranggapan tidak prioriti dalam kehidupan..."

Solat satu pertiga malam yang tersisa adalah sunnah Rasullullah. Waktu yang tidak ditinggalkan oleh Rasulullah SAW untuk beribadah. Waktu ini adalah waktu berhadapan dengan Tuhan yang menciptakan abdi. Langsung berbicara dengan Allah tanpa manusia lain menyedarinya. 

Mereka masih enak dibuai tidur di hamparan empuk

Wahai wanita, gagahi diri untuk bingkas dari tidurmu. Mengadu, merintih, memohon dan berdoa kepada Allah pada saat satu pertiga malammu. Setiap doa, kata - kata dan ungkapan yang diluncukan daripada mulutmu pasti didengari. Selagi permintaanmu adalah benar, pasti diperkenankan Rabbul Jalil.

Kamu berasa susah dengan keluargamu, bangkit mengadu kepada Tuhanmu. Kamu berasa beban dengan tanggungjawab menjadi ibu kepada anak - anak, bangkit memohon petunjuk daripada tuhanmu. Kamu berasa disisihkan oleh teman - temanmu, bangkit berdoa kepada Tuhanmu. Dan sekiranya kamu berasa sering melakukan dosa dan noda, maka bangkit merintih, merayu dan memohon keampunan kepada Tuhanmu yang Maha Pengampun.Biarkan lelehan air matamu membasahi pipimu. Rembesan yang menjadi saksi pada hari akhirat. Biarkan sujudmu lama mencari hakikat diri. Supaya dirimu tahu bahawa dirimu hamba kepada Tuhan yang satu.

Janji Allah

Allah menjanjikan sesuatu yang gembira buat kita. Fiman Allah SWT :"Dan apabila hamba - hambaKu bertanya padamu tentang Aku maka (jawablah) : sesungguhnya Aku amat hampir ; Aku perkenankan pemohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu dan hendaklah mereka beiman kepadaKu supaya mereka menjadi baik dan betul." (al-baqarah 2:186)

sepotong hadis nabi untuk direnungi :

"Allah SWT turun ke langit dunia pada setiap malam ketika berbaki sepertiga malam yang terakhir lalu berfirman : Sesiapa yang berdoa kepadaKu , nescaya aku akan memakbulkan untuknya, sesiapa yang meminta kepadaKu nescaya Aku akan memberikannya dan sesiapa yang memohon taubat kepadaKu nescaya Aku akan ampunkan dosanya." (riwayat abu dawud dan at tarmizi)

Hiasi satu pertiga malammu untuk Allah. Tanda kasih dan cinta kepada Nya. Setiap perkataan yang diadukan pasti didengari. Dan yakinlah, Allah pasti perkenankan..

solat satu pertiga malam
Ya, Allah ... pilihlah daku ya Allah.. pilihlah daku jadi orang yang bangun sepertiga malam setiap hari untuk sujud kepadaMu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...