Saturday, July 20, 2013

Bagaimana susu ibu dihasilkan ?

Video ini diletak sebagai education programme; khas buat para ibu, bakal ibu, remaja perempuan pun bagus juga untuk menonton video ini sebagai persediaan menjadi ibu suatu masa nanti.

Yakinlah diri anda boleh menghasilkan susu ibu. Ya, setiap ibu boleh menyusukan bayi, tetapi yang paling sukar adalah istiqamah dalam penyusuan susu ibu sehingga anak berumur 2 tahun. Kerana dalam perjalanan susu ibu terdapat banyak faktor persekitaran yang menganggu dalam usaha murni tersebut.

Pengalaman saya ...

Hakikatnya, saya sering melihat penyusuan susu ibu seperti ini...
penyusuan susu ibu sempurna

Gambar menyusu ibu ni memberi signal pada otak saya "alaaaahai senang je la bagi susu ibu, mudah, senang.. letak je B kat anak, dia hisap..pastu kenyang..senang " (*inilah yang saya fikirkan masa anak pertama belum lahir)

Tetapi pada hakikat sebenarnya situasi ibu yang menyusukan bayi sebenarnya begini :

rumah bersepah
gambar (ihsan google)
aduhai rumah bersepah, ibu tak cukup tidur, penat dan bermacam - macam lagi...alahai..macamanalah saya nak berjaya dan memenuhi keperluan dengan semua perkara?

 Saya sebenarnya memerlukan energy yang banyak agar penyusuan susu ibu secara istiqamah dapat diteruskan sehingga mencapai misi 2 tahun. Jika saya sering penat, otak saya tidak dapat berfikiran positif. Fikiran yang positif penting bagi merangsang hormon oksitosin dalam penghasilan susu ibu....

Bagaimana nak dapat energy yang banyak setiap hari sebagai seorang ibu? ..

Pemakanan seimbang dan supplement [untuk bantu keperluan nutrien yang tidak dapat dipenuhi oleh tubuh badan seorang ibu] dapat membantu saya..dan mungkin anda juga

pilihan ibu menyusukan bayi


Gabungan lengkap ini sangat sempurna dalam menjayakan penyusuan secara istiqamah, kerana ia bukan saja memberikan ibu mood yang gembira bagi merangsang hormon oksitosin tetapi membekalkan energy yang berterusan..alhamdulillah..semoga kita semua berjaya mencapai misi penyusuan susu ibu selama 2 tahun .. amin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...