Friday, July 26, 2013

Makan buah dan sayur saja tak cukup

Semasa membaca majalah dara.com edisi 13 Mei 13, saya terjumpa artikel ini yang saya rasa suka nak kongsi dengan pembaca blog saya. Jom baca artikel yang sempat saya kepilkan untuk entry blog hari ni.

Setiap wanita memang suka dengan CANTIK. Kan? kan?. Saya pun suka cantik. Masa remaja dulu saya banyak bereksperimen dengan macam - macam produk. Ye la nak cantik. Tapi sebenarnya saya terlupa sesuatu untuk jadi cantik. Bila saya semakin banyak membaca, sebenarnya saya menyedari bahawa cantik zahir tu (termasuk cantik kulit dan tubuh badan) sebenarnya berpunca dari pemakanan seharian kita. Patutlah wujudnya perkataan ini

"You are what you eat"

Sebenarnya kaum perempuan zaman sekarang ni lebih kepada OVERFED berbanding UNNOURISHED. Logik - logik..., dengan ada banyaknya fastfood macam cendawan tumbuh lepas hujan, kita lebih senang memilih makanan segera. kan?

Apa kata artikel dara.com edisi Mei 13 ni :

"Wah, cantiknya kulit awak! Apa awak pakai? Awak ada amalkan apa - apa produk makanan ke? Saya teringin nak kulit cantik macam awak. Mesti seronok, kan? Akhir - akhir ni pun saya tengok awak nampak lain. Lebih cergas, badan semakin cantik. Beritahulah rahsia awak."

Perlukah Supplement ? (dipetik dari artikel dara.com dibawah)

Apabila kita bercakap mengenai suplemen atau makanan tambahan, ramai akan memandang kepada suplemen yang menjurus terhadap pemakanan diet dan kesihatan. Ini adalah benar, kerana suplemen bukanlah sejenis ubat tetapi merupakan vitamin pembina tubuh yang diperlukan oleh badan kita. Ya, suplemen sangat perlu untuk seseorang. Bukan hanya untuk berdiet, malah untuk kesihatan tubuh badan.


suplemen untuk cantik 
memetik daripada artikel diatas

Apa itu suplemen?
 Suplemen berbeza dengan ubat. Antara diet yang kita perlu sebenarnya:
  • 6-11 sajian roti,bijirin,nasi, pasta dan lain - lain
  • 3-5 sajian sayur - sayuran
  • 2-4 sajian buah - buahan
  • 2-3 sajian susu,yogurt dan keju
  • 2-3 sajian daging,ayam itik,ikan,kacang kering,telur atau kacang
  • lemak,minyak dan gula secara sederhana
namun tidak semua mampu ikut diet ini, malah bukan semua makanan yang kita makan mengandungi khasiat sebenarnya yang mencukupi .

*buah -buahan dan sayur - sayuran mempunyai nilai pemakanan yang sedikit kerana ditanam dalam tanah yang kurang nutrien, dipetik sebelum ia masak semulajadi,dirawat dengan menggunakan gas dan radiasi dan disimpan berhari - hari sebelum kita memakannya

Apakah Jenis - jenis suplemen yang ada?
Terdapat 3 jenis suplemen yang ada dipasaran iaitu suplemen sintetik, organik dan semulajadi. 

Suplemen yang Mana Lebih Baik ?
Suplemen yang terbaik adalah suplemen daripada bahan semulajadi

Adakah suplemen memberi kesan buruk ?
Ia berlaku apabila seseorang mengambil suplemen jenis sintetik

Shaklee adalah vitamin yang merupakan suplemen semulajadi. Ia sudah dibuktikan dengan lebih 100 laporan saintifik, 90 daripadanya diterbitkan dalam jurnal saintifik bagi rujukan para sanitis.

Next entry saya akan kepilkan jurnal berkaitan yang telah diterbitkan.

*wah ...lebih 50 tahun supplemen ni .. kajian unggul shaklee menunjukkan secara purata setiap pelanggan shaklee telah membeli produk selama lebih 17 tahun...

mereka yang mendapatkan vitamin dari saya ; saya suka consult dengan ilmu .. adik dan kakak ipar saya adalah diantara mereka yang saya rujuk memandangkan mereka adalah Dr perubatan .. :-)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...