Monday, July 1, 2013

Perjalanan penyusuan bayi saya 0 - 6 bulan

Jika saya boleh berjaya, anda juga boleh !

Selama ini, saya asyik baca dan post entry mengenai penyusuan susu ibu oleh orang lain... Hari ini saya teringin nak berkongsi pengalaman saya menyusukan anak kedua saya sepanjang 6 bulan pertamanya... saya harap perkongsian ini bukanlah sesuatu perkara untuk menunjuk - nunjuk .. tapi nak berkongsi kebaikan yang pernah saya perolehi.. (share perkara baik lebih baik kan dari sorokkan?)

Alhamdulillah, syukur - syukur - syukur, untuk 6 bulan pertama saya berjaya susukan anak kedua saya secara eksklusif... Tiada makanan tambahan langsung, tiada top up dengan susu formula langsung, tiada pemberian air masak langsung dalam tempoh 6 bulan tersebut...alhamdulillah...

Semuanya bermula dengan set berpantang shaklee.. Kerana saya mahu survive secara KERAS untuk 2 minggu pertama. ..2 minggu pertama adalah saat saat yang sangat kritikal bagi ibu - ibu yang melahirkan anak.... Ketika ini, jika penyusuan tidak dilakukan secara kerap, bayi akan mengalami sakit jaundis.... Pengalaman yang memeritkan semasa anak pertama saya mengalami prolonge jaundis membuatkan saya berharap agar saya tak lalui nya untuk kali kedua.. Apabila ramai ibu yang berkongsi kebaikan anak mereka tak mengalami jaundis, maka saya cuba melalui pengambilan supplement shaklee berpantang bagi anak kedua ini...

Perjalanan 2 minggu saya bagi anak kedua berjalan dengan sangat lancar...alhamdulillah, walaupun saya sudah 2 kali mengalami ceaseran, tapi saat - saat breastfeeding pada kali ini Allah permudahkan... Saya mampu tidur 2 jam sahaja untuk semalaman bagi 2 minggu pertama... Segalanya saya uruskan sendiri, tanpa menyusahkan orang lain... Kalau anda ibu yang pernah mengalami ceaseran lebih dari sekali, mesti anda memahami bahawa ceaseran kali kedua lebih menyakitkan berbanding kali pertama.... Begitu juga untuk kali ketiga, keempat dan seterusnya lebih - lebih lagi sakitnya... Tapi kali ini, alhamdulillah, jiwa saya tidak lah sekacau bilau seperti sebelum ini ...semuanya saya lakukan dengan sangat gembira sekali...*salah satu vitamin berpantang shaklee bertindak sebagai anti-stress ... emmm, patutla saya tenang sikit berbanding seperti sebelum ni..

Sepanjang 2 minggu tersebut, anak saya dipantau oleh adik saya yang merupakan Dr perubatan. Kerana saya melahirkan anak ketika hari raya.... Jadi bonus bagi anak saya kerana ada Dr peribadi yang selalu ada dirumah ketika itu.. hi hi hi.. tak de lah peribadi .. tapi rezeki anak saya sebab ada orang tengok tengok kan :-)

menyusukan secara eksklusif
Anak kedua saya Liya Zafirah pada hari pertama kelahiranya 28 . 08 . 2011

Ketika fasa 2 minggu sudah berakhir, saya menarik nafas lega...Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan lancar.... Kemudian, kerana jatuh cintanya dengan produk shaklee ni, saya pun mula mencuba 1 lagi supplement tambahan iaitu alfalfa shaklee (kiranya masa ni saya consume set berpantang dan set breastfeeding shaklee secara serentak)... Ketika ini, saya masih consume susu kambing juga kerana saya nak pastikan badan saya hangat bagi menggantikan jamu. Lagipun, saya bersalin secara ceaseran dan tidak boleh berurut...

Hasilnya, Liya Zafirah tidur dengan sangat lama... Manakala saya pula mengalami kesakitan akibat breast engorgement (susu terlampau banyak)... Puas saya mengumpan pada anak saya supaya breastfeeding tapi anak saya tidur dengan nyamannya... Sehinggakan satu ketika, saya rasa macam pelik... Eh! bezalah dengan anak sulung dulu... Asyik menyusu saja dalam sejam.... Pengalaman ini sangatlah fantastik dan membuatkan saya tersenyum lebar j.. he he.. :-) ..alhamdulillah....

Perjalanan penyusuan susu ibu selama 6 bulan berlalu dengan lancar dan mudah...alhamdulillah....saya mampu beri susu segar lebih banyak daripada susu frozen mengikut cara SEBENAR pemberian susu perahan kepada bayi...alhamdulillah ..terima kasih Allah atas rezeki yang tidak terhitung jumlahnya ini..

Tapi sayangnya, saya lupa snap gambar stok susu saya tu... untuk semua ibu - ibu, anda juga boleh !

baby yang comel

Liya zafirah .. :-)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...